Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.
Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.
Danas je 12. avgust 2022. gregorijanske godine, odnosno 14. muharrem 1444. hidžretske godine.
Kur’an sadrži 6236 ajeta. Samo 238 ajeta bavi se pravnim propisima, od kojih se 70 ajeta odnosi na porodično pravo, 70 na građansko pravo, 13 na sudski postupak, 10 na ustavna pitanja, 10 na ekonomiju, 25 na međunarodne odnose i 10 na propise o kaznama. Ukratko, 3% Kur’ana bavi se pravnim pitanjima od čega samo 0,05% tretira kazne za prekršaje. Ostatak Kur’ana govori o vjeri i moralu.
Tako i 75. kur’anski poziv vjernicima govori o jednom segmentu morala, lijepog ophođenja prema ljudima, pa kaže:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَإِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
„O vjernici, kad vam se kaže: ‘Načinite mjesta drugima tamo gdje se sjedi’ vi načinite, pa i vama će Allah mjesto načiniti; a kad vam se rekne: ‘Dignite se’ – vi se dignite – Allah će na visoke stepene uzdignuti one među vama koji vjeruju i kojima je dato znanje. A Allah dobro zna ono što radite.“ (El-Mudžadele, 11.)
Povod objave ovog kur’anskog poziva vjernicma prema Mukatilu je sljedeći događaj. Naime, Poslanik a.s. je jednog petka napravio sijelo. Bila je gužva. Među prisutnim bili su i učesnici Bitke na Bedru. Poslanik a.s. je iz počasti prema njima, dijelio im neke poslastice. Na to sijelo zakasnili su neki od učesnika bitke, pa kada su došli i vidjeli da nema nigdje mjesta da se sjede, stajali su ispred čekajući da im neko napravi mjesto, ali džaba, niko se nije ni pomjerio. Tada je Poslanik a.s. rekao: ‘Smilovao se Allah čovjeku koji načini mjesta svome bratu’, kada su to čuli, ashabi su brzo počeli praviti mjesto onima koji su došli, nakon toga je Allah objavio ovaj ajet.
Draga braćo, ovdje je ustajanje navedeno kao samo jedan od načina iskazivanja poštovanja prema onima koji dolaze, dok je glavna svrha ajeta ukazati na dobrobit svakog postupka koji će u konačnici proizvesti da se neko od onih koji su pristigli osjećaju ljepše i ugodnije.
U nastavku hutbe ćemo iznijeti još neke postupke lijepog ponašanja u društvu, na sijelu:
- Nazvati selam prilikom dolaska i odlaska sa sijela, jer Poslanik a.s. kaže: „Kada neko od vas dođe na neki skup, neka nazove selam, pa ako bude prilike da sjedne, neka sjedne, pa kada ustane i krene, neka ponovo nazove selam, jer prvi selam nije preči od drugog.“ Kod nas je ovaj sunnet poprilično zapostavljen, jer je običaj da se selam nazove prilikom dolaska, a kaže se samo Allahimanet prilikom odlaska. A ispravno bi bilo selam i kad dolazimo i kad odlazimo, a Allahimanet, ako hoćemo, možemo dodati nakon selama.
- Kada dolazimo na neko sijelo, na neki skup, pravilo je da se sjeda na prvo slobodno mjesto, a ne gaziti preko ljudi, rastavljati ljude kako bi sjeli tamo gdje smo zamislili. Ovdje takođe želim napomenuti da oni koji dolaze, oni popunjavaju mjesta redom, a ne kao kod nas, čovjek dođe među prvim u džamiju, a sjede za vrata ili na vrata. Takve slobodno prekoračujte i rastavljajte kako biste popunili mjesta naprijed, jer kad on neće da ukaže poštovanje sebi, zašto bi mu ti poštovanje ukazivao.
- Od lijepog ponašanja je i ustajanje radi rukovanja i selama onome koji dolazi, a ne dođeš mu u goste, a on se izvalio ko neki lola u kafani. Neki će možda reći da je zabranjeno ustajati nekome, jer je Poslanik a.s. rekao: „Koga raduje da vidi kako mu ljudi ustaju, neka sebi pripremi mjesto u vatri!“ Ovo razmišljanje je pogrešno, pogotovo kod nas gdje je običaj ustati onome ko dolazi. Ibn Tejmijje kaže da se u ovom hadisu misli na one ljude koji sjede, a ljudi im ustaju, a ne na one koji dolaze, a ljudi im ustaju.
- Kada sjedimo trebamo paziti gdje ćemo okrenuti svoje noge i leđa. Nije lijepo okretati noge i leđa prema kibli i ljudima. Zbog toga, ako se morate ovdje u džamiji nasloniti na zid, naslonite se na zidove sa strane i pozadi, a ne na one naprijed, jer tako okrećete leđa kibli.
- Prilikom dolaska u nečiju kuću, neki skup, treba gledati šta će nam domaćin reći, pa sjesti tamo gdje on kaže, a ne gdje se nama sviđa.
- Ne sjedati u pročelje, jer je puno bolje i ljepše kada sjedemo na drugo mjesto, a neko nam onda kaže da dođemo i sjedemo u pročelje, nego dovest se u situaciju da sjedemo u pročelje, a onda budemo premješteni na drugo mjesto. Jedna mudrost kaže: “Ne žurite ka najistaknutijim mjestima skupa, jer je mjesto na koje vas uzdignu bolje od mjesta sa kojeg vas spuste.” U jednoj predaji se kaže: “U pročelju skupa treba sjediti čovjek koji ima tri osobine: odgovara kada ga pitaju, govori kada drugi ostanu bez riječi i nudi mišljenje koje je na dobro svih. Onaj koji sjeda u pročelju, a nema ove tri osobine je budala.”
- Vjerniku je zabranjeno da sjedi na skupu gdje se čini grijeh, a on je nemoćan da uradi bilo šta što bi to promijenilo.
- Lijepo je proučiti dovu na završetku sijela, druženja ili nekog skupa, čime se od Allaha Uzvišenog traži da nam oprosti ono što smo, eventualno, svojim govorom pogriješili. Pored ove dove ashabi su prilikom rastanka učili i suru El-‘Asr.
Ovo su bila samo neka od pravila lijepog ponašanja na sijelima, skupovima isl. Onima koji se budu ovoga držali, Allah dž.š. poručuje, na kraju ovog ajeta, sljedeće: “I Allah će na visoke stepene uzdignuti one među vama koji vjeruju i kojima je dato znanje. A Allah dobro zna ono što radite.”
Allahu učini da Te se toliko bojimo koliko će biti dovoljno da Ti ne griješimo, da Ti se toliko pokoravamo koliko će biti dovoljno da u džennet Tvoj uđemo, i podari nam čvrsto vjerovanje koje će nam dunjalučke poteškoće olakšati. Amin!!!