O džematu

Džemat Vukovije Donje

Vukovije se nalaze u tuzlanskom kraju. Vukovije su od vremena kada se prvi put spominju u historiji bile naseljeno mjesto. Porastom broja stanovnika i razvojem postale su džemat, kojem su osim mjesta Vukovije uvijek pripadali i Tojšići. Od popisa stanovništva 1895. godine, Vukovije su podijeljene na Donje i Gornje Vukovije.

Prva džamija na području džemata Donje Vukovije izgrađena je 1874 . godine. Bila je izgrađena od drvene građe dimenzija 8x7m, sa drvenom munarom (sa tavana). Ta džamija je funkcionisala i služila džematlijama Donjih Vukovija sve do kada je izgrađena nova džamija,1960. godine, od tvrdog materijala.

Dimenzije ove džamije su bile 8,5×9,5m sa dograđenom kamenom munarom visine 25m. Ova džamija je služila sve do 2003. godine kada je bilo proklanjavanje džamije. U sklopu nove džamije ostala je i munara stare džamije kao uspomena na neka prosla vremena.

U džematu Donje Vukovije služili su mnogi imami, ali najveći trag su ostavili Omer ef. Imamović i Mevludin ef. Hamidović. Mevludin ef. Hamidović je bio imam u džematu 18 godina, ali je 2012. godine nakon kraće bolesti preselio na ahiret.  07. 09.2012. godine u džematu Donje Vukovije održani su izbori za novog imama džemata, na kojim je izabran i postavljen za imama Enes ef. Habibović.

Kako nas naći?

Donje Vukovije nalaze se u zapadnom dijelu općine Kalesija. Smještene su sa obje strane magistralnog puta Kalesija – Živinice, a predstavljaju zapadnu granicu općine Kalesija prema općini Živinice. Sa sjeveroistočne i istočne strane graniče sa Vukovijama Gornjim, sa jugoistočne strane sa Jeginovim Lugom, sa južne strane sa rijekom Sprečom, a sa zapadne strane sa Gornjim Dubravama, općina Živinice.

Adresa:

Vukovije Donje

75265 Tojšići, Kalesija

Bosna i Hercegovina

VUKOVIJE, RODNO MJESTO

Piše: Asim Mehmedović

Jesi li prijatelju čuo za Vukovije Donje. Ono lijepo mjesto najzapadnije na opštini Kalesija prema Živinicama. To ti je ba, kada od Kalesije skrećeš sa Široke piste i dođeš do potočića Telica, pa do Redžića. Sjeverno je naseljeno sve do Kose, a južno do poljoprivrednog zemljišta Sprečkog polja.

Predlažem ti prijatelju moj, da odvojiš jedan cijeli dan, pa da prošetaš kroz Vukovije. Ako si došao iz pravca Kalesije, kada dođeš do stanice Krušik, skreni desno uz Hodžić brdo i za koji minut bićeš na Mejtefištu. Izlaskom na brdo, na desnoj strani će ti se ukazati mekteb koji je i nazvan Hodžić brdo. Ako si odabrao nedjelju prije podne za obilazak, u mektebu ćeš zateći efendiju Enesa sa polaznicima vjerske pouke, koji će zajedno obaviti podne namaz i nakon toga se razići. Ako baciš oko lijevo, ugledaćeš lijepo blago brdovito područje koje lokalni mještani nazivaju Jasici, a malo iznad su Hrastići. Nekoliko desetina metara naprijed sa desne strane je skretanje za naselje Jošje, koje su uglavnom naselili domaćini koji su saselili iz Džafića. Kada dođeš do Mejtefišta, ugledaćeš lijep travnati i asvaltni poligon za fudbal i košarku, kao i klackalice za dječiju zabavu. Mejtefište je od rata postalo mnogo poznato po pijaci, jer se tu najviše trampila roba za hranu kako bi se preživjelo, kao i vjerske, zabavne i sportske manifestacije.

Da bi ostao u Vukovijama Donjim, moraš skrenuti lijevo putem i nakon nekih stotinu pedeset metara si na raskršću za Hodžiće, iz kojih prelaziš u naselje Zenuna koje mještani nazivaju Telica. Tu ćeš sigurno sresti mnogo vrijednih ljudi koji se bave poljoprivredom. Ako nastaviš istim putem uz brdo, ubrzo si u Valjevcima i Rabotićima, gdje ćeš sa lijeve strane sigurno zapaziti Mekteb Zenuni. Kada izađeš na najvisočiju tačku puta, predlažem da obavezno zastaneš i pogledaš na Vukovije i Sprečko polje. Ako ti se pogled svidi, onda nastavi desno uz brdo i doći ćeš do Panjika, koji je najljepša tačka za posmatranje Vukovija.

Ostavljam tebi na izbor da nastaviš kroz Kosu u Jukanoviće, ili da se vratiš na isto raskršće i  produžiš naprijed, pa da se spustiš pokraj Perivoja u Imamoviće i dođeš blizu džamije. U Kosi su do neposredno poslije rata živjeli naši Romi, koji su se raselili u druge opštine Tuzlanskog kantona. O njihovom življenju na tom prostoru svjedoči i lokalno mezarje koje je u nadležnosti našeg džemata. Jedan od Roma, iz moje generacije je šehidio i ukopan na Lukavačkoj opštini gdje je tada i živio. Njegova majka je izrazila želju da se čini tevhid u našoj džamiji, koji je proučio Mevludin efendija Hamidović.

Ako si odabrao put prema džamiji i stigneš na raskrsnicu na staroj cesti, vjerovatno si u dilemi kuda dalje krenuti. Hajde ti onda lijevo starom cestom prema Bari i kada dođeš do šehidske česme zastani i prouči Fatihu šehidima, pini malo vode i nastavi prema Jutelu. Svi stariji stanovnici Vukovija se sjećaju Bare gdje su dolazili na vodu, ašikovali i uz šargiju kolo igrali. Kada nastaviš starom cestom kroz Zukiće, pogledaj slobodno lijevo i vidjećeš blagu stranu koju su mještani nazvali Međara, okićena prelijepim kućama.

Da ti ne ostane neviđena istočna strana sela, od Jutela se vrati putem prema Kalesiji i vidjećeš desno Herića gaj, na kome su se prije održavali pilavi i konjske trke, a preko puta je preilijepa strana Prljuha, sa koje je također fantastičan pogled.

Kada si stigao do stanice, možeš poći desno kosim putem kroz Sječu na Gajeve ili da skreneš prema stadionu Mladosti kroz Krušik, pa skreni iznad stadiona prema Primi. Kada si izašao na most iznad Prime, pa baciš pogled pravo, ugledaćeš Farmu Spreča iza koje se protežu Pjernice, a preko puta su Riješnjaci. Desno su Bregovi, iznad njih Grajć vode gdje se nalazi stari Grajć bunar, koji je danas moderno uređen i nikada ne presuši. Sa Bregova se vide Johovci najveća parcela od 100 hektara, koja zasijana pšenicom daje odličan kadar. Vide se i Luke, Gujača, Nahretci u kojima se može naći i po neka stara jabuka ramićka, Studenac, Šuvalićka, Hiljevice, Hrastik, Grabičić, Prosje. Na sredini puta prema farmi lijevo, nalazi se jedna simpatične njivica nazvana Njiverak, u koju je skoro svako dijete Vukovija dolazilo da bere divlje jagode. Naprijed prema Gribaji koju u tom dijelu nazivamo Džafićka, su Lužanjci i Trnovice, gdje smo kao djeca čuvali stoku i brali trnine.

Ako se od Prime vratiš prema Jutelu, nastavi duž glavnog puta prema Živinicama i kod džamije skreni lijevo u Spahiće, lijepo naselje koje kada prođeš  doći ćeš na Podobalu, odakle vidiš na obje strane Bare, desno aerodrom, a lijevo su Jasike i put prema Lješici sa svojim lijepim smrekama koje su izrasle pored vojnog bunkera, neposredno pored Prime. Ako nastaviš pravo od Podobale, izaći ćeš na Sprečko polje i vidjećeš ponovo lijep kadar šuma kao sa Bregova, samo sa sjeverne strane.

Kada se vratiš ponovo do džamije, oko koje se zaista sve vrti u Vukovijama, nastavi dalje putem prema Živinicama i pogledaj naš Dom kulture i prelijepu ambulantu. Ako ne voliš ići pješačkom stazom pokraj glavnog puta, možeš i starom cestom kroz Poljakoviće i eto te kod područne škole. Opet si na raskrsnici. Možeš desno otići u Brđanoviće pa pogledati Polje ispod ceste sve do aerodroma, aerodromsku pistu, donji dio Jukanovića.

Kada prođeš školu moraš skrenuti desno pa pored Veterinarske stanice kreni za Heriće. Malo neobičan sokak koji kada prođeš doći ćeš do Hrastovke, na koju smo kao učenici dolazili na izlete. Danas je Hrastovka u sastavu centralnog mezarja Vukovije. Ako nastaviš putem uz malo jače brdo, izaći ćeš ispod mezarja u Imamoviće kojim si već prošao. Ali predlažem ti da se vratiš i skreneš lijevo prema Redžićima da pogledaš Lijehe sa prelijepim kućama. Sa Lijeha se vrati i nastavi put Jukanovića i Padžića gdje ćeš proći prvo kroz Kotoraču i doći na jedno fino raskršće gdje često sjede stariji ljudi na klupi. Ako i ti zastaneš pa pogledaš desno ugledaćeš Plančić, jedan lijep proplančić sa mnogo voća i zelenila.  Kada nastaviš glavnim putem dalje i pogledaš lijevo, u doli ćeš vidjeti Močila, na strani kuće Redžića, a iznad njih su Paljevine. Za koji minut hoda na desnoj strani je prelijepi mekteb Merjem, koji je jako posjećen u ramazanu kao i na vjerskoj mektebskoj pouci, a dobio je naziv po donatoru iz Katara. Ako je vrijeme namaza možeš klanjati i obavezno nastavi dok ne dođeš do lijepih jela sa desne strane. Pošto si se već umorio i vjerovatno ogladnio prijatelju moj, siđi desno putem i eto te pravo u Šadrvan gdje će te poslužiti najkvalitenijom ribom i bosanskom kahvom.

Kada si se dovoljno odmorio, utolio glad i kahveniso, siđi niz put pa skreni kroz Dugu njivu prema Jukanovića mezarju, prouči Fatihu našim šehidima, pa se spusti kroz Baricu gdje ćeš možda vidjeti djecu koja igraju lopte i izaći ćeš iznad Centralnog mezarja. Zamolio bih te da produžiš dvjesto metara prema mezarju Hodžići i obiđeš mezarluke. Vrlo brzo ćeš se vratiti na početak Centralnog mezarja u koje uđi i kreni prema donjem dijelu gdje su šehidski mezaristani, koje zijareti, poselami  i nastavi put džamije. Pogledaj zastave na ulazu u harem, naš mekteb, staru munaru i spomen česmu sa imenima šehida, kojima obavezno Fatihu prouči.

Nadam se da se nisi puno umorio. Da ti ovo putovanje kroz Vukovije mnogo znači. Pričaj o onome šta si vidio i šta si od ljudi čuo. Nemoj mi zamjeriti što ti često pominjem šehide Vukovija. Mi ih ne smijemo zaboraviti. Sada lagano prošetaj niz polje pored harema i razmišljaj o stečenim utiscima. Ako zastaneš na stanici kod Hasinog duda, još jednom pogledaj na sve strane za završni utisak koji ćeš iz Vukovija ponijeti.

Nadamo se da ćeš nam ako Bog da ponovo doći…