Komentar hadisa br.3: O abdestu

Poslanik a.s. kaže: “Upotpuni abdest i istrljaj između prstiju i dobro isperi nos ako ne postiš.”

Filološki, riječ vudu’ izvedena je iz riječi vedaa, a ona označava ljepotu i blistavost. Abdest je nazvan vuduom, jer on onoga ko ga uzima dovodi u stanje stanje čistoće na ovom svijetu, a na ahiretu donosi sjaj i blještavilo. Polsanik a.s. kaže: „Oni će doći s bijelim biljezima na čelu i nogama od tragova abdesta, a ja ću ih čekati kod Havda (Poslanikovo vrelo).“

Terminološki abdest je pranje tri dijela tijela (lice, ruke do iza laktova i noge) i potiranje glave.

Abdest je uvjet za valjanost namaza.

Šta znači upotpuniti abdest?

Upotpuniti abdest znači uzeti abdest onako kako ga je uzimao Poslanik a.s., sa svim njegovim farzovima, sunnetima i mendubima.

Čovjek kada odluči uzeti abdest okrenuće se u potpunosti ili malo prema kibli, uz nijet (u srcu) da će abdestiti.

  • Početi Bismilom i oprati šake, zajedno sa ručnim zglobovima tri puta, trljati ih jednu drugom i razmaknuti prste pri tome.

 

  • Napunit će vdom svoju desnu šaku i ubaciti vodu u usta, kako bi ona obuhvatila cijelu unutrašnjost usta, a zatim je izbaciti vani, to ponoviti tri puta. Lijepo bi bilo oprati zube misvakom, četkicom, ili kažprstom , ako nema ništa od navedenog.

 

 

  • Zatim će napuniti desnu šaku vodom i prinijeti nosu, ušmrknuti je povlačeći unutra, a potom iz nosa istjerati prstima lijeve ruke, kako bi izašla prljavština. To će ponoviti tri puta.

 

  • Napunit će dlanove vodom, a zatim će se umiti, tako da voda obuhvati cijelo lice, od vrha čela do pod bradu, a u širinu od uha do uha. Tri puta.

 

 

  • Zatim će oprati desnu ruku tako, počevši od šake sve do iza lakta. Pri tome će lijevom trljati desnu, a desnom lijevu. To činiti tako da voda dospije do svih dijelova podlaktice i lakta. Tri puta.

 

  • Zatim će pokvasiti ruke (a i ne mora), te dlanove i prst staviti na čelo odakle počinje kosa i prijeći preko cijele glave, sve do potiljka.

 

 

  • Potom će pokvasiti ruke (a i ne mora, jer je Poslanik radio i ovako) i potrati uši iznutra i izvana.

 

  • Zatim će potrati vrat vanjskim dijelom prstiju, jer su oni ostali mokri, pa će ih povući od potiljka prema grkljanu, kojeg neće potrati.

 

 

  • Prvo će početi sa pranjem desne noge od vrhova prstijui njih će razmaknuti, kako bi oprao između njih. Tri puta.

 

  • Kada završi sa abdestom, napunit će dlan vodom i popiti tu vodu, stojeći ili sjedeći, okrenuvši se prema kibli, te proučiti Ešhedu en la ilahe illellah ve ešhedu enne Muhammeden resulullah. Allahumme dž’alni mine ttevvabine ve dž’alni minel mutetahirin.

Posanik a.s. kaže: “Ko lijepo i propisno uzme abdest, a zatim prouči: „Ešhedu en la ilahe illallah… i Allahummedž‘alni minet-tevvabine… otvorit ce mu se svih osam džennetskih kapija da uđe na koja god bude htio.“

 

U drugom dijelu hadisa Poslanik a.s. posebno podrcrtava pranje nogu i ruku između prstiju i ispiranje nosa, jer tu ljudi često griješe.

Najčešće greške prilikom uzmanja badesta su:

  1. Ostavljanje Bismille, jer Poslanik a.s. kaže: “Nema namaza ko nema abdesta, a nema abdesta ko ne prouči Bismillu prije.”

 

  1. Ne pranje dijelova tijela prilikom uzimanja abdesta upotpunosti. Ebu Hurejre bi znao poredati ljude i gledati kako uzimaju abdest i govorio bi: “Doista sam čuo Allahovog Poslanika a.s. da je rekao: ‘Teško li se petama od vatre.’ ” Poslanik a.s. je vidio čovjeka koji nije u potpunosti oprao pete, pa mu je rekao: “Vrati se i ponovno uzmi abdest.“ U drugom rivajetu: „Ponovi namaz.”
    “Ko se abdesti i uljepša svoj abdest, spadaju mu grijesi sa dijelova tijela koje pere pa čak i ispod noktiju.”

 

  1. Rasipanje vode
    Od sunenta je da se troši malo vode. Poslanik a.s. je bio čovjke koji je najmanje vode trošio pri uzimanju abdesta i pri kupanju. Biće ljudi koji će pretjerivati u abdestu i dovi.

 

  1. Greška je da se pere više od tri puta. Zabranjeno je prati dijelove tijela više od tri puta, zbog rasipanja vode, osim ako nije potrebno zbog velike prljavštine.

 

  1. Da osoba pri pranju čitave ruke ne pere šake
    Prvo pranje šaka je sunnet, a drugo pranje ruku je farz, a sunnet ne može zamijeniti farz, potrebno je opet oprati ruku od vrha prstiju do iza lakta.

 

  1. Ne trljanje između prstiju. Propisano je trljati između ručnih i nožnih prstiju. Prenosi se da je Poslanik a.s. prao između nožnih prstiju malim prstom.

 

  1. Ne pranje lica u potpunosti. Lice je od vrha tjemena do vrha brade, od uha do uha, i to je obavezno oprati. Onaj ko ima dužu bradu, lijepo je da prođe prstima kroz bradu.

 

  1. Ne potiranje čitave glave. Potire se od vrha tjemena kose do potiljka.

 

  1. Ne pomjeranje sahata, prstena ili narukvice. Potrebno je pomjeriti prsten, ili olabaviti narukvicu ili kajš na sahatu da bi voda došla i na taj dio ispod.

 

  1. Stavljanje nečega što sprečava dolazak vode do tijela. Niko nije protiv uljepšavanja žena njihovim muževima, ali ako uzima abdest sa lakom na noktima, taj abdest je upitan. Isto tako je i lak za lakiranje i farba, potrebo je ukloniti koliko možemo, a ukoliko ostane trag on ne utiče na ispravnost abdesta.

 

  1. Ne učenje dove poslije abdesta
    “Ko se lijepo abdesti i prouči Ešhedu en la ilahe ille-l-Lahu vahdehu la šerike lehu ve ešhedu enne Muhammeden abdu-hu ve resulu-hu (Svjedočim da nema boga vrijednog obožavanja osim Allaha Jedinog koji sudruga nema i svjedočim da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik) budu mu otvorena sva džennetska vrata.”