Komentar hadisa br. 4: Razlozi kaburskih patnji

Od Ibn Abbasa r.a. se prenosi da je rekoa: „Vjerovjesnik a.s.  je naišao pokraj jednog zidom ograđenog palmika Medine ili Mekke i čuo glas dviju osoba koje su podvrgnute mučenju u svojim grobovima. Tada Vjerovjesnik a.s. reče: ‘Podvrgnute su patnji, ali ne zbog nečeg velikog.’

Potom reče: ‘Jedan od njih se nije čuvao svoje mokraće, a drugi je prenosio klevetu.’ Zatim je zatražio jednu palminu granu, slomio je na dva dijela i na svaki grob stavio po jedan.

Allahov Poslaniče, reklo mu se: ‘Zašto si to učinio?’

‘Možda će im ovo olakšati (patnju) dok se one ne osuše.’“

Zagrobna kazna je stavrnost. Kažnjavanje će biti tjelesno-fizičke prirode i njemu će biti podvrgnuto cijelo tijelo ili dijelovi tijela, nakon oživljavanja cijelog tijela ili dijelova tijela. Njegove bolove i zagrobnu situaciju prisutni ljudi ne mogu uočiti, kao što ne mogu uočiti ni kada čovjek spava da sanja strašne snove. Tu tegobu osjeća samo on, a mi saznajemo tek kada nam ispriča kakve je muke pretrpio.

Ppgledajmo šta o zagrobnoj kazni kažu izvori islama, Kur’an i hadis:

Allah dž.š. kaže: „A da ti je vidjeti nevjernike u smrtnim mukama, kada meleki budu ispruž‍ili ruke svoje prema njima: ‘Spasite se ako mož‍ete! Od sada ćete neizdrž‍ljivom kaznom biti ka‍žnjeni zato što ste o Allahu ono što nije istina iznosili i što ste se prema dokazima Njegovim oholo ponašali.’“ (El-En’am, 93.)

‘’Oni će se ujutro i naveče u vatri pržiti, a kada nastupi Čas: ‘’Uvedite faraonove ljude u patnju najtežu!’’ (El-Mu’min, 46.)

Poslanik a.s. opisujući stanje nvejreničke duše u kaburu kaže: „…Pošto mu se duša vrati u tijelo, on čuje odjeke koraka onih koji odlaze. Zatim mu dođu dva meleka strašna izgleda, podignu ga i počnu ispitivati: ‘Ko ti je Gospodar?’, a on će reći: ‘Ah, ah, ne znam’, a meleki će reći: ‘Koje si vjere?’, a on će reći: ‘Ah, ah, ne znam’, a oni će ponovo pitati: ‘Šta kažeš za čovjeka koji vam je poslan?’ (bit će rečeno Muhammed) ‘Ah, ah, ne znam’, odgovorit će on, ‘ali sam čuo ljude da su o tome govorili.’ Oni će tada reći: ‘Ne znaš i nisi htio da znaš.’ Glas sa visine će povikati: ‘Laže on, pripremite mu mjesto u džehennemu, otvorite vrata njegova, neka do njega dopre vrućina džehennemska i smrad.’ Kabur će se stisnuti tako da će kosti mimo kostiju prolaziti.

Pojavit će se čovjek ružnog i strašnog izgleda, u ružnoj odjeći; smrad će iz njega udarati, i reći će mu: ‘Teško tebi sa tvojim zlom, ovo je dan koji ti je obećan.’ On će povikati: ‘A ko si ti što mi donosiš ovu strašnu vijest?’ A on će reći: ‘Ja sam tvoje loše djelo. Bogami, kad god si uradio loše djelo, ono te je udaljilo od pokornosti Allahu, a ubrzalo tvoj put ka neposlušnosti, i Allah te je kaznio.’‘

Zatim će mu dovesti čovjeka koji je slijep, gluh i nijem, u ruci će imati kandžiju od željeza. Kad njom udari u brdo, pretvori ga u prašinu. Udarit će ga tako da će od njega ostati samo prašina. Zatim će ga Allah vratiti u prvobitno stanje, a ovaj će ga udariti drugi put. On će tada jaukati, tako da će  ga svi čuti, osim ljudi i džina. Zatim će mu otvoriti vrata džehennema i pripremiti ležaj od vatre. On će tada povikati: ‘Moj Allahu odgodi Sudnji dan.“

 

Razni su uzroci kaburskih patnji, a Poslanik a.s. kaže: „”Čistite se od mokraće, jer kaburska patnja najčešće biva zbog nečuvanja od nje.”

 

Ovaj hadis je potvrda obaveznosti čišćenja od mokraće nakon mokrenja. Neki ljudi ne posvečuju dovoljno pažnje tome nakon završetka mokrenja, niti se uvjere da je sva mokraća istekla, računajući da su poduzeli dovoljno higijenskih mjera. Posljedica toga bude isticanje kapi ili više mokraće na odjeću, čime ona postaje nečista. To je razlog da čovjek doživi patnje u kaburu. Stoga, to treba imati na umu prije ulaska u toalet.

Selman je bio upitan sljedeće: “Vaš Vjerovjesnik vas je poučio svemu, pa čak i čišćenju poslije nužde?”. Pa mu je Selman odgovorio: “Naravno, zabranio nam je da se okrećemo prema Kibli kada vršimo veliku ili malu nuždu, da se čistimo desnom rukom…

Shodno tome, musliman se pere nakon obavljene male ili velike nužde…pere se isključivo lijevom rukom, vodom ili toalet papirom, s tim da je pohvalno vodom, ako je čovjeku pri ruci. Ako je u mogućnosti i jednim i drugim, to bi bila najbolja metoda.

Pored ovoga, bitna napomena da bi muškarci trebali umjesto stojeći mokriti čučeći, jer mokrenje stojeći često uzrokuje okom nevidljivo zaprljanje odjeće čovjeka, što kasnije biva uzrokom obavljanja namaza u šerijatski prljavoj odjeći, pa čovjekov namaz ne može biti primljen. Ako je čovjek siguran da se neće zaprljati, mokrenje stojeći je dozvoljeno, posebno onda kada čovjek nije kod kuće i kada nije u mogućnosti drugačije postupiti.
Međutim treba čovjek zapamtiti da je mokrenje sjedeći sunnet, jer se u hadisu kaže: „Omer b. el-Hattab, r.a, kaže: ‘Allahov Poslanik, s.a.v.s, me vidio dok sam stojeći obavljao malu fiziološku potrebu, pa me upozorio: ‘Ne obavljaj, Omere, malu fizilošku potrebu stojeci!’, pa od tog momenta više nikada to nisam činio!’“

Drugi uzrok kaburskih patnji je nemimet (prenošenje tuđih riječi). Nemimet je jedna od najpodlijih šejtanskih metoda za ubacivanje razdora među ljudima. Onaj koji čini to nečasno djelo prikazuje svakoj strani se drukčim licem. To je tipični dvolicnjak, a oni su najgori ljudi na Sudnjem danu.

Allahov Poslanik a.s. je rekao: “Vidjet ćete da su najgori ljudi na Sudnjem danu dvoličnjaci, koji se jednima prikazuju na jedan, a drugima na drugi način.” Također je rekao: “U džennet neće ući onaj koji prenosi tuđe riječi da bi zavadio Ijude.”

Allah, dž.š, je prenosioca tuđih riječi s ciljem pravljenja razdora među ljudima nazvao fasikom (grešnikom), pa je naredio vjernicima da provjere ono što im takav donosi, da se uvjere je li to istina ili ne, prije nego donesu kakvu odluku na osnovu toga što im je takav prenio i ne poduzmu određene mjere prema onome o kome im je govorio. Allah, dž.š., je rekao:

“O vjernici, ako vam nekakav nepošten čovjek donese kakvu vijest, dobro je provjerite, da u neznanju nekome zlo ne učinite, pa da se zbog onoga što ste učinili pokajete.” (El-Hudžurat, 6.)

Prenosi se kod Omera ibn Abdul-Aziza r.a. ušao neki čovjek i nešto rekao o drugom čovjeku, Omer mu na to reče: “Ako hoćeš, provjerit ćemo to što govoriš, pa ako budeš slagao, onda ti potpadaš pod ajet: ‘ako vam nekakav nepošten čovjek donese kakvu vijest, dobro je provjerite (El-Hudžurat, 6)’ a ako budeš iskren i kažeš istinu, potpadaš pod ajet: ‘klevetnika, onoga koji tuđe riječi prenosi’ (El-Kalem, 11) a ako hoćeš, možemo ti i oprostiti?” Čovjek mu odgovori: “Vladaru pravovjernih, oprosti mi, neću više nikad ponoviti ovu grešku.”

Hasan el-Basri je rekao: “Ko tebi prenosi tuđe riječi, taj će i tvoje rijeći prenijeti drugome.”

Od Alije r.a. se prenosi da je neki čovjek pred njim klevetao drugoga čovjeka, Alija r.a. mu reče: “Slušaj ti, mi ćemo se raspitati o tome što si rekao. Ukoliko budeš iskren, postat ćeš nam jako mrzak, a ako budeš slagao, kaznit ćemo te. A ako hoćeš odustati od ovoga što si rekao, dozvolit ćemo ti to.” Čovjek mu odgovori; “Odustajem od toga, Vladaru pravovjernih.” Ovdje je upotrijebljena riječ ikaletun koja znači vražanje ili odustajanje od učinjenoga.

Nakon što je Poslanik a.s. objasnio zašto se ljudi kažnjavaju u kaburu, on je uzeo grančicu preporlovio je i zabo i u jedan i u drugi kabur.

El-Hattabi, malikijski učenjak, kaže da je lijepo učiti Kur’an pored mezarja, jer ako može doći do olakšanja kazne umrlom zbog stavljanja grane, zašto isto to ne bi moglo zbog učenja Kur’ana. Ajni prenosi od Ebu Hanife i Ahmeda da je sevap učiti Kur’an kod umrlog.

Poslanik a.s. kaže: „Sura Jasin je srce Kur’ana. Ko je prouči, tražeći Allahovo zadovoljstvo i nagradu na drugom svijetu, biće mu oprošteno. Učite je vašim umrlim.“

Većina islamskih učenjaka, među kojima je i imam Ebu Hanife, kažu da će umrli imati koristi od učenja Kur’ana, ali je zabranjeno praviti biznis od toga.

Pouke hadisa:

  • Kaburska kazna je realnost
  • Obavezno čišćenje nakon velike i male nužde, jer je urin i izmet nečist kako u maloj tako i velikoj količini
  • Lijepo je i preporučljivo učiti mrtvim Kur’an