Uvjeti za namaz (opširno)

  • Namaski farzovi

Namaskih farzova ima 12, a oni se dijela na:

  • 6 uvjeta za namaz;
  • 6 sastavnih dijelova namaza.

Ukoliko bi se samo jedan od ovih namaskih farzova izostavio, namjerno ili nenamjerno, namaz će biti neispravan.

  • Uvjeti za namaz
  1. Da bude čisto tijelo odijelo i mjesto gdje klanjamo;
  2. Abdest uzeti, po potrebi se okupati, u nuždi tejemum uzeti;
  3. Propisno se obući;
  4. Na vrijeme klanjati;
  5. Prema kibli se okrenuti;
  6. Nijjet učiniti.
  • Prvi uvjet za namaz – Da bude čisto tijelo odijelo i mjesto gdje klanjamo

Čistoća se na arapskom kaže et-tahare. Jezički et-tahare podrzumijeva i fizičku i duhovnu čistoću, dok definicija čistoće glasi: Čistoća od hadesa (nešto zbog čega moramo uzeti abdest ili gusul) i hubsa (sve što je po Šerijatu nečisto: urin, izmet…)

Koliko je čistoća bitna u islamu najbolje nam dokazuje sljedeći hadis Poslanika a.s. u kome se kaže: “Čistoća je polovina vjerovanja, a zahvala Allahu puni mizan…”

  • Vrste čistoće

Čistoća se dijeli na dvije vrste:

  1. Čistoća od nečiste materije;
  2. Čistoća od nečistog stanja.

Čistoća od nečiste materije obuhvata čistoću odjeće, tijela i prostora.

Brojne su vrste nečisti, a neke od njih su:

  1. Sve što izlazi iz tijela čovjeka: urin, stolica, gnoj, povraćanje punim ustima, sperma, sluz nakon nadražaja…
  2. Sve što izađe iz tijela životinja: urin, izmet, krv…
  3. Izmet ptica koje ne lete po zraku: kokoš, patka…
  4. Alkoholna pića
  • Koje se nečistoće tolerišu?

Postoje određene nečistoće koje se tolerišu tj. ne smetaju obavaljanju namaza, a one su:

  1. Manje nečistoće od kojih se teško sačuvati, npr. prskanje urina, ako je veličine vrha igle;
  2. Nečist koje prenose muhe;
  3. Ko se obrisao kamenčićima nakon velike nužde;
  4. Preparati od alkohola, urin životinje čije se meso jede, izmet ptica čije se meso ne jede, a lete po zraku…tolerišu se ako pokrivaju manje od četvrtine odjeće i tijela na kojem se nađu.
  • Kako ćemo postići stanje čistoće?

Da bismo postigli stanje čistoće nužno je voditi računa o sljedećem:

  1. Pranje poslije velike i male nužde;
  2. Čuvanje tijela odijela i mjesta gdje klanjamo od mokraće, izmeta i drugih nečistoća;
  3. Da na tijelu odijelu i mjestu gdje klanjamo ne bude nečistoća: alkohola, svinjske masti, krvi…
  4. Uklnjanje dlaka ispod pazuh i ostalih skrivenih mijesta;
  5. Sjeći nokte i kupati se nekoliko puta sedmično.

Ako želite ovaj dio lekcije preuzeti u PowerPointu kliknite na:  

  • Treći uvjet za namaz – Propisno se obući

Avret je stidni dio tijela, koji se mora pokriti u namazu. Muškarac mora pokriti dio tijela ispod pupka do ispod koljena (pupak ne spada u stidni dio, a koljeno spada), dok žena mora pokriti cijelo tijelo, osim lica, šaka i stopala. Spomenuti dijelovi tijela su stidni za onoga ko gleda u klanjača, a ne za samog klanjača. Zabranjeno je klanjati u providnoj odjeći, u kojoj se vidi boja kože. Manji je prijestup obući nečistu odjeću, od pokrivanja avreta. Ako ne bismo imali dovoljno odjeće za pokrivanje cijelog avreta, pokrit ćemo one najstidnije dijelove tijela (spolni organ,stražnjicu, dio trbuha iznad spolnog organa, bedra i koljeno), dok će žena će prednost dati stomaku i leđima, a ne koljenu. Namaz će biti pokvaren, ako se u toku namaza otkrije četvrtina jednog od organa avreta, a to otkrivanje potraje koliko se može izvršiti jedan namaski rukn (pod uslovom da to nije namjerno uradio).

Odjeća treba biti: ćista, uredna, široka, lijepa…dok ne smije biti: providna, nečista, uska, sa slikama živih bića…

  • Četvrti uvjet za namaz – Na vrijeme klanjati

Ovaj namaski uvjet je vezan samo za pet dnevnih namaza. Svaki namaz ima svoje vrijeme, pa tako:

  1. Sabah traje od zore do izlaska Sunca;
  2. Podne nastupa kada Sunce prođe zenit, pa sve dok se sjenka predmeta ne udvostruči;
  3. Ikindija nastupa kada se sjenka predmeta udvostruči, pa sve do zalaska Sunca;
  4. Akšam traje od zalaska Sunca do potpunog mraka;
  5. Jacija traje od potpunog maraka do zore.

Početak namaskog vremena se oglašava ezanom, po tačno utvrđenom godišnjem islamskom kalendaru – Takvimu.

  • Kada je mustehab klanjati?

Mustehab je da ljudi odgode sabah do pojave svjetlosti, jer Poslanik a.s. kaže: “Sačekajte sa klanjanjem sabaha da se razdani, jer je nagrada veća.”

Podne je mustehab klanjati u njegovo prvo vrijeme, zimi, dok je ljeti bolje malo odgoditi, jer Poslanik a.s. kaže: “Sačekajte sa podne namazom (ljeti), dok zahladni, jer je jaka vrućina zapah džehennema.”

Ikindiju je mustehab klanjati malo kasnije, kako bi više ostalo vremena za nafile.

Akšam je mustehab klanjati odmah.

Jaciju je mustehab odgoditi do početka prve trećine noći.

  • Kada je zabranjeno/pokuđeno klanjati?
  1. Kada izlazi Sunce sve dok se ne podigne za jedno koplje (30-45 min);
  2. Kada je Sunce u zenitu, na polovini neba (5-15 min);
  3. Kada Sunce zalazi (30-45 min).

U ova tri slučaja nije dozvoljeno klanjati farz ili vadžib namaze, osim ikindiju tog dana, dok je mekruh je klanjati nafila namaze. Također mekruh je klanjati nafila namaze i u sljedeća dva slučaja:

  1. Nakon sabahskog farza sve do izlaska Sunca;
  2. Nakon ikindijskog farza sve do akšama.
  • Peti uvjet za namaz – Okrenuti se prema kibli

Kibla je pravac okretanja u namazu. Naša kibla je Kaba, prva džamija, koja se nalazi u Mekki, jugoistočno od BiH. Onaj ko nije u mogućnosti da se okrene prema kibli klanjat će kako može. Ako nikako ne možemo odrediti pravac kible, a nema nikog pouzdanog da nam pokaže, okrenut ćemo se tamo gdje mislimo da je kibla. Ako bi u toku namaza saznali pravac kible, okrenut ćemo se prema kibli. Odstupanje od kible  45° i više se ne toleriše.

  • Na osnovu čega možemo odrediti pravac kible?
  1. Kompas, GPS uređaj, kibletname, raznih mobilnih aplikacija…
  2. Mezarja, džamija (uvijek su okrenuti prema kibli)
  3. Orjentacija na osnovu pojava u prirodi: (krošnje su bujnije na južnoj strani, na sjevernoj strani drveta kora je prekrivena mahovinom, godovi na drvetu su uži na sjevernoj i širi na južnoj strani, mravinjak je na južnoj strani panja, kamena…)
  • Šesti uvjet za namaz – Nijjet učiniti

Nijjet je odluka. Nijet se može donijeti u srcu, a lijepo je i riječima. Osman ez-Zejlei’ el-Hanefi u svojoj knjizi Tebjin el-hakaik šerh Kenz ed-dekaik kaže: “I šart (uvjet) je da svojim srcem zna koji namaz klanja, što podrazumijeva da je, u najmanju ruku, sposoban da odgovori bez razmišljanja, ako ga neko o tome upita. Što se tiče njegovog izgovaranja (nijeta), to nije uslov (šart), ali je lijepo to uraditi kako bi se ujednačila njegova odluka”.

Klanjač mora znati koji se namaz klanja. Nijet se donosi zajedno sa tekbirom ili prije njega. Treba zanijetiti da ćemo klanjati za imamom, ako klanjamo u džematu, dok imam nijeti da će predvoditi žene.

Ako želite ovaj dio lekcije preuzeti u PowerPointu kliknite na: