O vjernici, kada se u petak na na namaz pozovete, kupoprodaju ostavite i pođite da namaz obavite, to vam je bolje neka znate

Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.

Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.

Danas je 30. decembar 2022. gregorijanske godine, odnosno 07. džumadel uhra 1444. hidžretske godine.

Petak je najbolji dan u sedmici. Petak je dan u kome je stvoren Adem a.s., dan u kome je uveden u džennet, izveden iz dženneta i dan kome će biti Sudnji dan. Petak je dan posebnih nagrada za onoga ko se lijepo okupa, namiriše, obuče i krene u džamiju klanjati namaz, bez da ometa ili uznemirava druge ljude. Petak je dan u kome se nalazi jedan trenutak u kome Allah uslišava dove onome ko Ga moli.

Prenosi se da je grupa ensarija, jedne prilike u periodu prije hidžre, ovako predložila: Jevreji imaju dan u sedmici kada se okupljaju, a isto tako i kršćani. Odredimo i mi sebi jedan dan kada ćemo se okupljati, činiti zikr i klanjati namaz. Jevreji imaju subotu, kršćani nedjelju, a mi odredimo sebi petak. I tako se u petak okupiše kod Esada b. Zurarea r.a. Klanjali su zajednički namaz od dva rekata koji je predvodio Esad b. Zurare r.a., a potom održao prigodan vaz. Pošto su taj dan izabrali kao dan okupljanja, nazvaše ga „džuma“ (okupljanje). Nakon tog događaja Uzvišeni Allah je objavio 84. kur’anski poziv vjernicima u kome se kaže:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

„O vjernici, kada se u petak na na namaz pozovete, kupoprodaju ostavite i pođite da namaz obavite, to vam je bolje neka znate.“ (El-Džumu’a, 9.)

Nakon objave ovog ajeta, džuma namaz je postala obavezan sedmični namaz za svakog punoljetnog, pametnog, zdravog muslimana, muškarca.

Onaj ko klanja džumu namaz on potvrđuje svoju vjeru u Allaha i Njegova poslanika, dok onaj ko džumu ne klanja ili je neopravdano izostavlja on je napustio vjeru islam. Ibn Abbas kaže: „Ko ostavi tri džume uzastopno, taj je napustio svoj islam.”

Draga braćo, riječ džuma u arapskom jeziku znači okupljanje, spajanje, sabiranje…Neodloživa obaveza svih punoljetnih, pametnih, muškarca, muslimana je da se petkom okupe i klanjaju džumu namaz. Jedan od uvjeta ispravnosti džume namaza jeste da se ona može klanjati samo u jednom mjestu, džamiji, u jednom selu ili gradu ili većem centru, dok npr. dnevne namaze možemo klanjati džematile gdje god se okupe dva ili više ljude (kućama, mektebima, mesdžidaima, džamijama, njivama, radnim mjestima).

Da se džuma obavlja na više mjesta, ne bi bio ispunjen njen najznačajniji cilj, a to je okupljanje muslimana i međusobno zbližavanje. Da je ostavljeno svakoj skupini da se skuplja u svom dijelu sela, ne bi se upoznavali i zbližavali i jedan dio mjesta ne bi poznavao drugi. Iz ovog razloga nije se klanjala džuma na više mjesta za vrijeme Ebu Bekra, ni Omera, ni Osmana, ni Alije, niti u vrijeme tabi ina. Kada je Imam Ahmed upitan za uspostavljanje džume na više mjesta, rekao je: „Nije mi poznato da su muslimani obavljali džumu na više od jednog mjesta…“

A danas? Danas svaka mahala hoće da ima svoju džamiju u kojoj će klanjati džumu. Zbog čega? Zbog toga što su džamije pune, pa je potrebno praviti nove i uspostavljati nove džemate? Ne! Nego zbog toga što je proradio inat, nesloga, oholost…I onda umjesto da nas džuma i džamija sakupljaju, što je osnovni cilj, oni nas razdjedinjuju. Ono što sam ja u ovim svojim godinama izučavanja, do sada, uspio shvatiti i naučiti jeste da od takvih džuma i džamija nema apsolutno nikakve koristi, a šteta je velika.

Draga braćo, džuma namaz je obaveza iznad svih drugih obaveza. Zbog toga kada se petkom pozovemo na džumu ostavljaju se svi dunjalučki poslovi, jer svaki posao i svaka zarada u vremenu džume namaza je haram. Zato kada se petkom pozovemo na džumu nema opravdanja da se ne odazovemo sem nužnog posla i ne do Bog bolesti.

A šta je to nužni posao? To je posao od koga zavise životi ljudi npr. neće doktor ostaviti pacijenta u operacionoj sali i otići da klanja džumu. Nužni posao nije kupiti sijeno, sjeći drva….Nužni posao nije onaj gdje si ti sam svoj gazda i možeš organizovati radno vrijeme kako hoćeš. Ali ako bi radili za nekoga, naše je da pitamo gazdu za izostanaka sa posla radi klanjanja džume, pa ako nam dopusti otićemo i ako treba to džumansko vrijeme kasnije i naraditi. Ako nam ne bi dozvolio poslušat ćemo, ali obaveza nam je tražiti drugi posao i drugog gazdu koji će nam omogućiti klanjanje džume namaza. Svi oni koji nisu pitali gazdu za izostanak sa posla radi džume opravdanja nemaju.

Da li je svaka bolest opravdanje za izostvaljanje džume namaza? Ne, nego samo one bolesti koje nam onemogućavaju kretanje, ugrožavaju naš život ili pogoršavaju naše zdrvastveno stanje, ako odemo na džumu npr. čovjek nakon operacije, čovjek u bolesničkoj postelji isl. Dok kod nas ljudi ili ne znaju ili pokušavaju Allaha prevariti, pa kažu ne idem na džumu bolestan sam, a nije bolestan da ode komšiji na kahvu ili u prodavnicu.

Draga braćo, džuma namaz pored klanjanja namaza sastoji se i od hutbe, koju je obavezno slušati. Za vrijeme hutbe je zabranjena svaka priča, pa čak i ona kada opominjemo nekoga ko priča, sem išaretom. Za vrijeme hutbe se ne može tespihati, zikriti, igrati se, koristiti telefon, čitati…Onaj ko je započeo namaz, treba ga privesti kraju ispunjavajući samo nužne dijelove namaza. Za vrijeme hutbe jedino što je dozvoljeno jeste šutiti i slušati, a onaj ko bi radio druge stvari on od džume nikakve nagrade ne bi imao.

Ono što želim još u ovoj hutbi istaći jeste da se kod nas uvijek učilo da džuma namaz ima 16 rekata. Da li to sada znači da oni koji izađu iz džamije odma nakon farza da oni nisu klanjali džumu? Ne! Jer obavezni dio džume namaza jeste hutba i 2 rekata farza. Dok je prostalih 16 rekata utemeljeno ili na hadisima ili na iskazima određenih islamskih učenjaka, pa ako i to budemo klanjali bit ćemo dodatno nagrađeni.

Ali ono što meni ovdje smeta jesu oni koji se čitavo vrijeme pozivaju na tradiciju, pozivaju se na to kako je radio njihov dedo, a izađu nakon farza. Zbog čega? Zbog ničega! Zbog toga kako bi zapalio cigaretu, pričao, smijao se…odmah ispred džamije. Pa nije tako radio dedo i nije tako u našoj tradiciji. Ali očito mi se tradicije i deda držimo samo kada to nama odgovara i ide u prilog, dok kad nam ne ide u prilog, kao ovo klanjanje posle džumanskog farza, onda može i suprotno od dede.

Da nas Allah sačuva licemjerstva u vjeri!

Draga braćo, čuvjmo našu džumu, jer džuma je jedan od stubova naše vjere. Jedan kršćanski misionar je rekao: „Lađe našeg kršćanskog misionarstva lupat će se o hridine islama sve dok u islamu postoje tri stvari: orginalni Kur’an, hadž i džuma namaz.“

Molim Allaha dž.š. da sačuva naše jedinstvo i poveća međusobnu ljubav i razumijevanje. Amin!!!