Ramazanski post je stroga obaveza za svakog pojedinca, koji je musliman, punoljetan, umno zdrav, zdrav fizički, koji nije na putu i žena ukoliko nema hajz ili nifas.
Nemusliman nije dužan postiti
Onaj ko ne vjeruje u osnovu (Allaha i Poslanika a.s.), nije dužan vjerovati ni u ogranak, u ovom slučaju obavezu posta. Čovjek tek kada prihvati islam, od njega se traži da izvršava vjerske dužnosti.
Maloljetna osoba nije dužna postiti
Poslanik a.s. kaže: „Obaveza se ne odnosi na tri osobe: na maloumnu osobu dok ne ozdravi, onoga koji spava dok se ne probudi i maloljetnika dok ne postane punoljetan.“ Kada je riječ o punoljetstvu ovdje se misli na punoljetstvo po šerijatu, a ne po svjetovnom zakonu tj. 18 godina. Znak punoljetsva, po šerijatu, kod muškarca jeste polucija (izbacivanje sjemena), dok je kod žena pojava mjesečnog pranja. Ako se ništa od pomenutog ne desi, onda osoba postaje punoljetna kada napuni 15 godina života.
Bez obzira na gore pomenuto to ne znači da od djece ne trebamo tražiti da poste. Islam nas uči da djecu trebamo navikavati na izvršavanje šerijatskih propisa od njihove sedme godine, a kad napune 10 godina onda treba početi uvoditi i određene sankcije, ako neće da izvršavaju šerijatske propise. Roditelji trebaju da vode računa o fizičkoj snazi djeteta. Tako ako je dijete slabašno neće ga tjerati da posti bez obzira što je napunilo 10 godina. Takvu djecu treba pustiti da ojačaju. Od djece ne treba tražiti da poste odma cijeli ramazan. Na samom početku djecu navikavati tako što će im se govoriti da poste do podne, pa će se „našiti“. Kada se naviknu na to onda nek poste po dva- tri dana. Onda više i više sve dok ne dođu do stepena da su ispostili cijeli ramazan.
Pjesnik je rekao: „Odgajati djecu dok su mala to vrijedi; Koristi nema odgajati čovjeka kada osijedi; ispravljaš li mladu granu tad ćeš uspjeti; ali suho drvo nikada nećeš omekšati!“
Umno bolesna osoba nije dužna postiti
Allah se obraća isključivo razuminim, dok maloumne oslobađa obaveze i odgovornosti do eventualnog ozdravljenja. Osoba koja boluje od trajne maloumnosti ona se oslobađa svih obaveza. Ona osba koja je povremeno maloumna, obavezna je izvršavati dužnosti i obaveze u periodu kada joj se razum povrati. Islamski učenjaci u ovu kategoriju ubrajaju osobe koje padnu u nesvjest ili komu. U ovakvom stanju osobe nisu dužne ni klanjati ni postiti, ali kada dođu sebi nisu dužne naklanjavati propuštene namaze (ako ih ima 6 i više), ali su dužne napostiti propuštene dane posta.
Bolesnik nije dužan postiti
Islamski učenjaci su složni da bolesnik nije dužan postiti, ali kada ozdravi dužan je napostiti. Uzvišeni kaže: „…ako se razboli ili na put zadesi, neka isti broj dana naposti.“ (El-Beqare, 185.)
Izuzetak ovom slučaju čine osobe koje imaju staračke bolesti ili bolesti za koje nema nade u ozdravljenje. Osobe koje su ovakvom stanju će dati fidju tj. platiti za svaki propušteni dan ili nahraniti siromaha.
Putnik nije dužan postiti
Islamski učenjaci su složni da putnik nije dužan postiti, ali kada se vrati sa puta dužan je napostiti. Uzvišeni kaže: „…ako se razboli ili na put zadesi, neka isti broj dana naposti.“ (El-Beqare, 185.)
Neki postavljaju pitanje da li je putniku bolje postiti ili ne postiti?
Postoje tri situacije u kojima se putnik može naći:
- Da mu post bude otežan isto kao i kada je kod kuće. U ovoj situaciji bolje je da posti.
- Da mu post bude malo više otežan nego kada je kod kuće. U ovoj situaciji bolje je da ne posti.
- Da mu post predstavlja velike (da ne može podnijeti) poteškoće. U ovoj situaciji je obavezno prekinuti post.
Ženi je zabranjeno postiti u periodu mjesečnog pranja i postporođajnog ciklusa
Ženi je u ovom periodu zabranjeno postiti, bez obzira u kakvom fizičkom i psihičkom stanju bila, i to je jedan vid Božije milosti prema ženi. Ukoliko bi žena u ovom stanju postila ona bi učinila nešto što je haram. Post ne bi bio valjan i bila bi ga dužna nadoknaditi. Žena koja propusti post zbog ovog stanja obavezna je nadoknaditi propuštene dane posta, ali neće naklnjati propuštene namaze.
Mnoge žene koje žele postiti mjesec ramazan postavljaju pitanje da li je dozvoljeno koristiti tablete koje odgađaju mjesečno pranje? Praksa muslimanki u vrijeme Poslanika a.s. je bila da su puštale da sve ide po prirodi, onako kako je to Allah odredio. Međutim, ako bi žena uzela ove tablete ona ne bi učinila nikakav grijeh, pod uslovom da to ne predstavlja nikakve štetne posljedice po zdravlje žene. Zbog toga prije uzimanja ovih tableta treba potražiti savjet doktora.