O vjernici, za prisne prijatelje uzimajte samo svoje

Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.

Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.

Danas je 19. oktobar 2018.  gregorijanske godine, odnosno 10. safer 1440. hidžretske godine.

Allah dž.š. kaže:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ

“O vjernici, za prisne prijatelje uzimajte samo svoje, ostali vam samo propast žele: jedva čekaju da muka dopadnete, mržnja izbija iz njihovih usta, a još je gore ono što kriju njihova prsa. Mi vam iznosimo dokaze, ako pameti imate.” (Al-Imran, 118.)

Ibn Abbas r.a. kaže da se ova zabrana odnosi na uzimanje prisnih prijatelja među munaficima, licemjerima, a Ebu Umame r.a. navodi da se radi o haridžijama.

Ko su munafici?  Poslanik a.s. kaže: „Kod koga se nađu sljedeće četiri osobine taj je pravi munafik (licemjer, dvoličnjak), a kod koga se nađe neka od ovih osobina onda taj ima osobine munafika, i takav će ostati sve dok ne ostavi tu osobinu: kada mu se nešto povjeri on iznevjeri, kada govori laže, kada obeća ne ispuni, i kada se raspravlja ružno se raspravlja.”

Jedna danska poslovica kaže: Dvoličnjaci su kao lastavice: ljeti nam dolijeću, a zimi odlijeću.”

Za ovakve ljude Uzvišeni Allah kaže: “Licemjeri će na samom dnu džehennema biti i ti im nećeš zaštitnika naći…” (En-Nisa, 145.)

Ko su haridžije? Haridžije su prva nasilna, ekstremistička, grupa koja se pojavila u muslimanskoj historiji.

Jedne prilike iz Jemena je stiglo malo zlata, pa ga je Poslanik a.s. podijelio četvorici. Neki od ashaba nisu bili zadovoljni ovom Poslanikovom podjelom, pa su ko malo i prigovorili, na što je Poslanik a.s. rekao:  ”Zar ne vjerujete meni, kome Onaj iznad nebesa vjeruje? Vijesti mi stižu sa nebesa i ujutru i navečer.” A onda je čovjek upalih očiju, visokih jagodica, izbočenog čela, guste brade i obrijane glave ustao i rekao: ”O Allahov Poslaniče, boj se Allaha!” Poslanik a.s. je podigao glavu prema njemu i rekao: ”Teško tebi! Zar ja nisam osoba koja se najviše Allaha boji?” U drugoj predaji se kaže da je taj čovjek Poslaniku rekao: ”Budi pravedan”, na što mu je Poslanik a.s. rekao: ”Teško tebi! Pa ko je pravedan, ako ja nisam?” Zatim je Poslanik a.s. gledajući za ovim čovjekom kako odlazi rekao: ”Od potomaka ovog čovjeka će se pojaviti ljudi koji će učiti Kur’an, ali on neće prelaziti njihove grkljane; oni će izlaziti iz vjere kao strijela iz luka.”

U drugom hadisu Poslanik a.s. kaže: ”Pojaviće se među vama ljudi zbog čijeg namaza, posta i dobrih djela ćete prezirati svoj namaz, post i dobra djela (tj. stidit ćete se svog namza, posta i dobrih djela kada ga usporedite sa njhovim, misli se na vanjski dio). Učiće Kur’an, ali on neće prelaziti njihova grla i izlaziće iz vjere kao što strijela izlazi iz luka.”

Ime ovog čovjeka je Zul-Huvejsire et-Temimi i on je bio prvi haridžija u islamu. El-Dževzi kaže da je korijen bolesti ovog čovjeka bio što je dao prednost svome mišljenju nad mišljenjem Poslanik a.s.

Koliko je braćo danas među nama onih koji imaju sličnu bolest? Koliko je među nama danas onih koji za sebe kažu da su iskreni muslimani, a kada im Allah i Poslanik nešto narede, oni kažu: “Ne slažem se ja sa tim.” Šta se dragi brate ja i ti imamo slagati ili ne slagati sa nečim što je od Allaha i Poslanika?

Ako smo muslimani naše je samo reći: “Slušamo i pokoravamo se”, a ne davati neko svoje mišljenje i svoj stav. Pročitali smo dva hadisa, juče počeli klanjati, a danas bi odma da budemo glavni tumači vjere.

Čuvajmo se braćo ovakvih stavri, jer lahko se može desiti da jednom tako nepromišljenom izjavom napustimo vjeru i ne zanjući, i tako zaradimo džehennem od kojeg smo čitav život bježali.

Opisujući djela haridžija El-Dževzi nam iznosi sljedeći dogođaj. Haridžije su na svom putu naišli na Abdullaha ibn Habbaba i pitali ga: “Da li si od svog oca čuo kakav hadis koji on prenosi od Allahovog Poslanika a.s., a koji se tiče nas?”
On je odgovorio: “Da. Čuo sam svoga oca da prenosi da mu je Allahov Poslanik a.s. spomenuo fitnu (razdor i smutnju) u kojoj je onaj koji sjedi bolji nego onaj koji stoji, onaj koji stoji bolji nego onaj koji hoda, a onaj koji hoda od onoga koji trči. I on mu je rekao: ”Ako doživiš to vrijeme – budi kao Allahov rob koji je ubijen (Habil koji nije htio dići ruku na svoga brata).”
Kada su čuli ovaj hadis oni su ga preupitali: “Da li si zaista čuo svoga oca da to prenosi od Allahovog Poslanika a.s.?”, a on potvrdi. Tako zaslijepljeni odrubili su mu glavu, a nakon toga se okrenuše njegovoj trudnoj ženi čiji stomak rasporiše. Isti ti ljudi koji uradiše ovakvo zvjerstvo, nakon samo nekoliko trenutaka su se ulogorili u vrtu palmi u Nehrevanu,  pa je pala jedna zrela hurma i jedan od njih ju je pokupio i stavio u svoja usta. Drugi mu rekoše da nema prava da je uzme bez plaćanja njene cijene, on ju je hitro ispljunu iz svojih usta.
Drugi od njih oštrio je svoj mač i počeo da njime maše vazduhom, a kada je svinja zimmije (nemuslimanskog štićenika) prošla, on ju je udario svojim mačem da ga isproba. Njegovi drugovi su mu rekli da je to što je uradio sijanje nereda na zemlji, pa je on pronašao vlasnika svinje i platio mu cijenu koja mu je odgovarala.

Draga braćo, pojesti nešto tuđe bez odobrenja, pa maker to bila i jedna hurma, kako se navodi u ovom događaju jeste haram. Ubiti tuđu životinju, na bi gajri hakk, pa maker to bila i svinja, jeste haram. Ali draga braćo zar veći haram nije ubiti brata muslimana i njegovu trudnu ženu? Nažalost mnogo je danas među nama ovakvih eksterema.

Pošto smo u škripcu sa vremenom u nastavku ću samo nabrojati još neke od osobina haridžija koje se spominju u hadisima: mladost, intelektualna nezrelost i neobrazovanost, gordost i samodopadljivost, gorljivost u činjenju ibadeta (“…potcjenjivat će svako od vas svoj namaz u poređenju s njihovim…”), pogrešno razumijevanje Kur’ana, rječitost i elokventnost, proglašavanje drugih muslimana nevjernicima i dopuštanje prolijevanja njihove krvi, usvajanje simbola i znakova kojim se razlikuju od drugih ljudi.

Nažalost danas je među nama sve više ovakvih eksterema.  Zbog njihovog broja i raširenosti mi ih ne možemo izbjeći, ali ono što možemo jeste da čuvamo sebe i svoju porodicu od ovakvih ljudi i ovakvog djelovanja. Takvi ljudi nam ne mogu biti prijatelji.

Gospodaru milomo Te zaštiti nas od svakog vida fitneluka i licemjerja. Amin!!!