Krajem prošlog i početkom sadašnjeg stoljeća islam je napadnut izvana i iznutra. Napada izvana je nepoznavanje poruke islama s predrasudom, dok je napad iznutra nepoznavanje povijesti s umišljajem. Oni izvana priznaju veliki doprinos islama svjetskoj kulturi i civilizaciji u prošlosti, ali ne prihvataju da islam ima svoje pravo mjesto u sadašnjosti i budućnosti. Ovi iznutra, pak, pozivaju se na prošlost bez pravog znanja o sadašnjosti i bez istinskog osjećaja za budućnost. Zbog toga je islam žrtva i jednih i drugih i zato je bilo nužno da se nađe izlaz iz ćorsokaka i krene Pravim putem islama, a to je put vesata ili vesatijje, kojeg Kur’an Časni jasno definira: „Allah je dao da vi muslimani budete narod sredine kako bi kao takvi mogli biti svjedoci ljudima i kako bi Allahov Poslanik mogao biti vama svjedok.“ (El-Beqare, 143.)
Dakle, vesaijja je odbrana islama od vanjskih optužbi i unutrašnjih promašaja. Ne treba potcijeniti vanjske napade, ali mnogo opasniji za islam su unutrnji promašaji da se islam predstavi svijetu na pravi način. To danas shvataju svi svjesni i odgovorni ljudi u muslimanskom svijetu i zato svesrdno podržavaju ideju o potrebi odbrane islama od vanjskih predrasuda i unutrnjih zloupotreba.
Varaju se oni koji danas misle da je odbrana vjere, apologetika, stvar prošlosti. Potreba za islamskom apologijom nije nikada bila veća nego što je danas i to baš zbog onih koji islam predstavljaju svijetu na krivi način riječima ili postupcima. Nije sporno da se poštuj svačije mišljenje, ali je neprihvatljivo da se prešuti krivo mišljenje o temeljnim vrijenostima vjere i morala, posebice ako to mišljenjepropagira netrpeljivost i nasilje.
Prema tome, vesatijja je zahtjev našeg vremena i mjesta kao koncept sa sljedećim pretpostavkama:
- Vesatijja je kontinuitet dina, vjere, u istini objave Tevrata, Indžila, Zebura i Kur’ana na temelju kur’anskog načela o kontinuitetu poslanstva, jer Muhammed a.s. je posljednji Allahov poslanik, ali i onaj koji je potvrdio istnitost svojih prethodnika, musaddiqan, naglašavajući time da od njega svijet ne počinje, već se nastavlja po istoj matrici, od kosmogonije (učenje o postanku svijeta) do eshatologije (učenje o propasti svijeta).
- Vesatijja je inkluzivna (uključujuća) teologija islama prema kojoj ljudi imaju pravo na istinu. Nikome se ne smije uskratiti pravo na uspjeh na ovome svijetu ako on ili ona to traže iskreno i drgaovoljno. „Nema prisile u vjeri“ – temeljni princip vesatijje.
- Vesatijja je integrativni (ujedinjavajući) pristup muslimana uvijek i na svakom mjestu po principu hadisa Allahovog poslanika da su najbolji oni ljudi koji su najviše korisni drugim ljudima. Stoga, muslimani gdje god žive , posebno oni koji se doseljavaju u Evropu, trebaju upoznati sa konceptom vesatijje kao načinom njihove integracije u društvima gdje su tretirani kao manjine.
- Vesatijja je koncept udaljavanja od dvije krajnosti: pretjeranosti i nedotrajanosti. Pretjeranost vodi ka izolaciji,a nedotjeranost ka asimilaciji. Muliman ne smije otići ni u jedno od te dvije krajnosti, već mora ići Pravim putem, a to je put vesatijje, prema kojrm nema isključivosti u odnosu na druge niti može biti potpunog stapanja sa drugim dase izgubi vlastiti identitet.
- Vesatijja je otvorena miroljubiva komunikacija sa svima kojima je na srcu istina, pravda, mir i pomirenje; vesatijja nije otvorena za bilo koji oblik mržnje, neprijateljstva i nasilja.
- Vesatijja je islamska teologija uspjeha na ovom i spasa na budućem svijetu.