Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.
Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige,poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.
Danas je 04. mart 2016. gregorijanske godine, odnosno 24. džumadel-ula1437. hidžretske godine.
Poslanik Muhammed a.s. je rekao: ”Neka je proklet onaj u čijem se prisustvu ja spomenem, a on ne prouči salavat na mene!“
Poslanik a.s. kaže: „Iman se sastoji od šezdeset i nekoliko dijelova, a i stid je dio imana.“ (Buharija)
Islam je prirodna vjera. Ne propisuje i ne postavlja šerijatske propise osim u korist čovjeka i radi njegovog interesa. Što se tiče šerijatskog propisa u pogledu odjeće i odijevanja važi princip izvorne dopustivosti tz. sve ono što nije Kur’anom i sunnetom zabranjeno to je dozvoljeno. S obzirom da je pitanje muške odjeće također važno pitanje, u ovoj hutbi osvrnut ćemo se na šerijatske propise o muškoj odjeći.
Muška odjeća treba da ispunjava sljedeće uvjete:
– Da nije od materijala koji je zabranjen muškarcima
Učenjaci se slažu da je muškarcima zabranjeno nositi svilu i zlato, jer se prenosi od Alije r.a. da je rekao: ”Allahov Poslanik a.s.uzeo je svilu u lijevu ruku, zlato u desnu, i rekao: ‘Ovo dvoje je zabranjeno muškarcima iz moga ummeta, a dozvoljeno ženama.”’
Ali ako bi korištenje zlata i svile postalo nužda, kao npr. u medicini, onda bi to bilo dozvoljeno.
Pored svile i zlata, muškarcima, a u ovom slučaju i ženama, zabranjeno je nositi odjeću od svinjske kože bez obzira bila štavljena ili ne, dok je od svih drugih životinja koža dozvoljena, ako je štavljenna.
– Da nije odjeća isticanja, jer je Poslanik a.s. rekao: ”Ko odjene odjeću isticanja na dunjaluku, Allah će ga odjenuti odjećom poniženja na Sudnjem danu, zatim će ga spaliti u Vatri.“
Šta znači odjeća isticanja?
Imam Sefarini kaže: “Čovjek je obukao odjeću isticanja ako se njegova odjeća razlikuje od odjeće njegovih mještana.”
Imam Merdavi kaže: “Pogrdno je oblačiti odjeću isticanja ili odjeću koja se ne nosi u dotičnom podneblju.”
Ibn Kajjim kaže: “Sunnet Poslanika a.s. aludira da se čovjek treba odijevati kao što se odijevaju ljudi u njegovoj zemlji.”
Danas u BiH možemo primjetiti ljude koji nose odjeću koja nije prikladna za naša podneblje ili skraćuju svoje pantalone do pola potkoljenice.
Ebu Ejjub Es-Sahtijani je pazio da mu odjeća bude poduža, pa kada je upitan o tome, rekao je: ”Nekad se isticanje ogledalo u tome da čovjek nosi dugu odjeću, a sada je u tome da je previše skraćuje.“
– Da nosi pretjerano skupu ili iznošenu odjeću želeći se tako istaći, kao što rade neki oholi bogataši i rasipnici, odnosno kao što se pojedinci iznošenom i izlizanom odjećom žele prikazati kao pobožnjaci. Allahov Poslanik a.s. je rekao: “Jedite i milostinju dijelite, i odijevajte se bez razmetanja i pokazivanja oholosti.”
Jednom prilkom je Poslanik a.s. vidio nekog čovjeka u pohabanoj odjeći, pa ga je upitao ima li imetka. Čovjek mu je odgovorio da ima, a Poslanik a.s. je rekao: „Onda jedi, pij, oblači se, udijeli drugima, bez pretjerivanja i bez oholosti, jer zaista Allah dž.š. voli da se vidi trag Njegove blagodati na Njegovom robu.“
– Da se odjećom ne oponašaju žene, nevjernici ili griješnici
Na našim ulicama je sve više muškaraca koji nose nevjerničke simbole, kao što su krst, na svojoj odjeći ili simbole žena, kao što su naušnice, za takve važi hadis koji glasi: Abdullah b. Abbas r.a. je rekao: ”Allahov Poslanik a.s. prokleo je muškarce koji oponašaju žene i žene koje oponašaju muškarce.“ Poslanik je rekao: ”Ko oponaša jedan narod, njima i pripada.“
– Da ne sadrži parole ili naljepnice koje su šerijatom zabranjene
Muslimanu nije dozvoljeno da nosi odjeću na kojoj su ispisane nemoralne riječi, nemoralne slike, te riječi, znakovi ili simboli kufra. Što se tiče slika živih bića, općenito, postoji razilaženje je li haram ili mekruh, a malikije smatraju da je dozvoljeno, ali preče je izbjegavati. Prioritetnije mišljenje je da je zabranjeno odijevati odjeću koja sadrži slike živih bića, osim ako je slika mala toliko da se teško razaznaju dijelovi tijela, ili slici nedostaje nešto bez čega nema života, kao što je glava.
– Da odjeća ne odaje ili ne pokriva stidna mjesta, tako je muslimanu obaveza – vadžib, pokriti stidni dio tijela kako je Uzvišeni kazao:
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا
„O sinovi Ademovi, dali smo vam odjeću koja će pokrivati stidna mjesta vaša.“ (El-‘Araf, 26.). Islam je odredio granice stidnih dijelova tijela kod muškarca i žene. Stidno mjesto kod muškarca je od pasa do koljena. Također nije dozvoljena tijesna odjeća koja odaje dijelove tijela, niti prozirna kroz koju se nazire tijelo.
Što se tiče odjeće treba još znati da je Poslanik a.s. rekao: „Kada se neko od vas obuva, neka počne sa desnom nogom, a kada se izuva, neka počne sa lijevom, tako da se desna prva obuva, a posljednja izuva.“
Džabir r.a. je kaže: „Allahov Poslanik a.s. je zabranio da se čovjek obuva stojeći.“
Braćo, ova hutba možda nije previše interesantna ili aktuelna, ali je ona itekako korisna za svakog muslimana.
Molim Allaha dž.š. da budemo od onih koji će slijediti poruku Kur’ana i sunneta od najsitnijeg do nakrupnijeg detalja. AMIN!!!