O džennetu na neki drugi način

Piše: Edin Tule 

Primjetio sam da mnogi muslimani imaju primitivno shvatanje života u džennetu te da je slika dženneta u njihovim glavama banalizirana, uprošćena do vulgarnosti, svedena na raspojasavanje, lendohanjenje i puke fizičke užitke. Kad govorim o ovom primitivnom shvatanju ne mislim samo na puke mase nego i na aktivne pozivače u islam! Mislim da je bitno ovoj temi pridati potrebnu pažnju iz razloga što vizualizacija dženneta prisutna u našim glavama određuje način naše ovodunjalučke pripreme za život u tim novim, časnim prostorima.

Pogledajmo slijedeće ajete: 

68. “O robovi Moji! Nema za vas straha Danas, niti ćete vi tugovati; 

69. Oni koji su vjerovali u ajate Naše i bili muslimani. 

70. Uđite u Džennet vi i žene vaše, veseleći se.” 

71. Obilaziće se oko njih sa posudama od zlata i peharima; a u njima će biti ono šta zažele duše i naslađuju oči; a u njemu ćete vi vječito biti. 

72. A to je Džennet koji vam je dat u naslijeđe zbog onog šta ste radili. 

73. Imaćete u njemu mnogo voća koje ćete jesti.  (Ez Zuhruf)

 

Ovaj dio ajeta “…a u njima će biti ono šta zažele duše…” je izuzetno zanimljiv jer nam govori da će džennetski sadržaj u određenom dijelu biti produkt želja duša vjernika (džennetlija). Nema sumnje da će duša jednog istinskog džennetlije zaželjeti samo ono što je čisto jer će Gospodar nastaniti džennetski prostor samo čistim dušama (srcima)! Odličan povod da preispitamo vlastite skrivene želje pa da uvidimo da li smo dostojni džennetskog prostora i čistoće.

Imao sam priliku čuti pitanje, bolje rečeno glasno razmišljanje prožeto slabo skrivenom nadom, jednog čovjeka koji je završio islamski fakultet, trenutno radi kao daija (?!), o tome da li će homoseksualizam biti dozvoljen u džennetu, što je njegova prljava duševna želja kojom je preokupiran. Drugi opet vide džennet kao elitni bordel, treći kao sigurnu i mirnu jazbinu za lijene “međede” željne vječnog zimskog sna itd. Ponovo napominjem da su sve te predstave uslovljene skrivenim ljudskim težnjama a čovjeka najbolje reflektuje ono o čemu tajno razmišlja i teži. Ovakvih prljavih i iskrivljenih shvatanja je mnogo i molim Allaha, s.v.t., da nam da ispravno i korisno znanje i očisti srca!

Proces konstantnog širenja opšteg znanja čovjeka/vjernika koji teži sreći, bilo dunjalučkoj ili ahiretskoj, mora biti trajan na oba svijeta iz prostog razloga što čovjek uživa putem mozga (čula su samo provodnici informacija do mozga gdje se informacije obrađuju te se iniciraju razni osjećaji čija je baza srce) te je nivo naših uživanja usko vezan za umni kapacitet koji posjedujemo a koji se povećava kroz nove spoznaje.

Prenosi se od Ebu Hurejre, r.a., da je Reslullah, s.a.v.s., rekao:

“Allah, dž.š., kaže: “Pripremio sam za svoje dobre robove ono što oko nije vidjelo, što uho nije čulo i što nije moglo na um pasti čovjeku, pa pročitajte ako želite.” (El-Feth, 131/7)

“I niko ne zna kakve ih skrivene radosti čekaju.”   (Muslim, 2174; Muttefequn alejhi)

 

Ovaj Resulullahov, a.s., hadis nas direktno informiše o određenom džennetskom sadržaju a to je “ono što oko nije vidjelo, što uho nije čulo i što nije moglo na um pasti čovjeku…” A to sve nedvosmisleno ukazuje na izuzetno nova iskustva koja će biti izazov za naša čula i koja podrazumjevaju neminovne nove infomacije, spoznaje, zaključke, promišljanja i nove kognitivne procese.

Dalje, mnogo je ajeta koji nam kazuju da će stanovnici dženneta govoriti, razgovarati međusobno, a to nam ukazuje na aktivne kognitvine procese jer je govor refleksija misli, odraz uma upošljenog razmišljanjima, analizama, komparacijama, zapažanjima itd.

Pogledajmo to na slijedećim ajetima: 

50. Tad će pristupati oni jedni drugima, raspitivaće se. 

51. Reći će govornik između njih: “Uistinu, ja sam imao druga, 

52. Govorio je: ’Jesi li uistinu ti od onih koji potvrđuju? 

53. Zar ćemo kad umremo i budemo prah i kosti, uistinu mi polagati račun?” 

54. Reći će: “Da li biste vi pogledali?” 

55. Tad će pogledati, pa će ga vidjeti usred džehima. 

56. Reći će: “Tako mi Allaha, zamalo da me upropastiš.  (Es-Saffat)

Ovdje imamo primjer razgovora koji vode džennetlije a tema su dunjalučka iskustva, poznanstva i zablude s kojima su se susretali i uspješno ih prebrodili. Dakle, imamo jasan primjer jednog retrospektivnog razmišljanja gdje jedan od učesnika razgovora skreće pažnju drugima na njegovog druga sa dunjaluka koji ga je pozivao da negira proživljenje i polaganje računa a kojeg su uočili u džehennemskoj vatri. Dakle jedna od tema razgovora džennetlija će biti i lična iskustva na dunjaluku, tako da će (ne)kvaliteta našeg dunjalučkog življenja biti određena baza naše priče, razgovora u džennetu (ili džehennemu).

 

IZLASCI U DŽENNETU 

Prenosi se od Enes bin Malika, r.a., da je Resulullah, s.a.v.s., rekao:

“Zaista u džennetu ima čaršija u koju će stanovnici dženneta ići svakog petka, pa će puhnuti sjeverni vjetar i rasuti se po njihovim licima i odjeći, čime će se povećati njihova draž i ljepota. I vratiće se svojim porodicama pa će se jedni drugima učiniti još ljepšim. A porodica će im reći: “Tako nam Allaha vi ste se u međuvremenu proljepšali.” A oni će odogovarati: “I vi, tako nam Allaha, izgledate ljepše.” (Hadis prenosi Muslim, 2178)

 

Ovaj hadis nam govori o više stvari. Neke od tih su: 

1. postojanje određenog sedmičnog termina za izlazak na posebno mjesto okupljanja, posjete, druženja;

2. iskustvo sa ugodnim vjetrom koji uvećava ljepotu i draž svojim dodirom;

3. razmjena informacija i iskustava sa članovima porodice pri povratku;

4. primanje i davanje komplimenata kao odraza osjećaja zadovoljstva uzrokovanog neočekivanim prijatnostima koje razveseljuju itd.

Dakle, ako uzmemo u obzir da vječni boravak na određenom mjestu podrazumijeva vječna (jedan nezamislivo dug period) druženja sa porodicama, prijateljima, vječne razgovore, razmjene informacija, susrete, jasno je da ljudi moraju i vječno učiti, širiti spoznaju, sticati nova iskustva da bi mogli vječno i nuditi, a ne se ponavljaju usljed prekida procesa učenja, do kojeg ne smije doći.

Prenosi se od Ebu Hurejre, r.a., da je Resulullah, s.a.v.s., rekao:

“Neće niko ući u džennet a da mu se prije toga ne pokaže njegovo mjesto u vatri koje bi ga čekalo da je nešto loše uradio kako bi povećao zahvalu Allahu, i neće ući u vatru niko prije nego mu se pokaže mjesto u džennetu koje bi ga čekalo da je činio dobro, kako bi se još više rastužio.” (Hadis prenosi Buhari – El Feth, 237/14)

Ovim uvidom u dvije velike suprotnosti (džennet i džehennem) Stvoritelj, s.v.t., osposobljuje vjernike za jednu sržnu komparaciju između dženneta i džehennema te iscrpnije shvatanje dimenzija vlastitog uspjeha (ili neuspjeha ako se radi o nevjernicima). Ponovo imamo mogućnost učenja na “igri suprotnosti” koja je i sada na ovom svijetu glavna baza promatranja i zaključivanja (tj. znamo šta je lijepo zahvaljujući ružnom, šta je veliko zahvaljujući malom, šta je bijelo zahvaljujući crnom, šta se kreće zahvajujući onome što miruje itd.). Na koncu, vrijednost mnogih džennetskih užitaka, koji su trajni, maksimalni, potpuno čisti, je upravo u njihovoj potpunosti i uzvišenosti u odnosu na dunjalučke užitke, koji su kratkotrajni, plitki, ispresjecani brigom, umorom, patnjom i neizvjesnošću.

 

JEDNO OD NOVIH KONTINUIRANIH ISKUSTAVA 

Prenosi se od Ebu Hurejre, r.a., da je rekao:

“Upitali smo Resulullaha, s.a.v.s.: “Da li ćemo stići do svojih žena u džennetu (op.a. ovim se aludira na spolne odnose)?” A on je odgovorio: “Zaista će čovjek u jednom danu imati stotinu djevica.” (Hadis prenosi Ebu Naim u Sifatu-l dženneh i kaže Ed-Dajai El-Mukdesi da su prenosioci na sahihu, a s tim se slaže i Albani).

Ovaj hadis nam govori o dodatnim sposobnostim koje će biti date vjernicima a koje su okosnica razmišljanja, meditiranja, čežnje današnjih muslimana “sitnih” ambicija, shodno vlastitoj najvećoj dunjalučkoj preokupaciji – Džennetski pansion sa 72 spavaće sobe gdje će se raspojasati! A realno pitanje koje se nameće je da li smo po vlastitoj moralnoj, duhovnoj, intelektualnoj čistoći dostojni jedne hurije (džennetske ljepotice)? Ponašamo li se poput onih koji su stvoreni za hurije? Ovaj hadis takođe govori o sticanju novih iskustava, upoznavanju mnogih žena predivne naravi, milozvučnog glasa, koje znaju da vole i ugode. Pitanje za razmišljanje je ako proces učenja nije konstantan šta ćemo, kroz vječnost, pričati ovim ljepoticama, šta ćemo im ponuditi od sebe zauzvrat? Hoćemo li biti monotoni i dosadni ponavljajući se, ili ih gledamo kao puke seksualne objekte bez ličnosti koja zavređuje duhovnu i umnu hranu i pažnju?

 

SVAKOG ČASA ALLAH, S.V.T., SE NEČIM ZANIMA 

29. Pita Ga ko je na nebesima i Zemlji. Svakog dana On je u dejstvu. (Er-Rahman, M. Mlivina interpretacija na bosanski)

29. Njemu se mole oni koji su na nebesima i na zemlji; svakog časa On se zanima nečim,  (Er-Rahman, B. Korkutova interpretacija na bosanski)

 

Uzvišeni Stvoritelj u ovom ajetu govori o sebi na jedan indikativan način nad kojim trebamo obavezno zastati i izvući pouku. Iz ajeta zaključujemo da je Gospodar ljudi uvijek u dejstvu, zanimaciji, nečim se bavi. Ibn Hatim prenosi od Ebu Dardaá da je Resulullah, a.s., rekao: ”Svakim danom On je u dejstvu” – to je da On oprašta grijehe, olakšava tegobe, podiže jedne a spušta druge ljude.”

Ljepotu našeg savršenog Stvoritelja shvatamo i kroz imena kojima se Uzvišeni opisao. Analizirajući ta imena koja opisuju aktivnost (npr. Stvoritelj, Pazitelj, Izvoditelj, Počastitelj, Ponizitelj, Svečujni, Svevidni, Uravnotežitelj, Sveobavješteni, Svečuvatelj, Obnovitelj, Svjedok, Vladar itd.) dolazimo do istog zaključka: da je Allah, s.v.t., uvijek u dejstvu, nečim se zanima, i da je to upravo odlika savršenstva. Ako ljudi žele postići savršenstvo, na svojoj ljudskoj razini, takođe se moraju uvijek zanimati nekim hajrom, uvijek djelovati, ozbiljno se baviti nečim. Velika sreća je kada čovjek, željan usavršavanja, obaveznost konstantnog zanimanja nekim hajrovima vidi srcuugodnim, korisnim i uživa u tome. Molim Allaha, s.v.t., da nam omili nauku i učenje!

 

NEPREGLEDNI OKEANI ZNANJA KOJI MAME 

109. Reci: “Kad bi more bilo tinta za riječi Gospodara mog, sigurno bi se iscrpilo more prije no što bi se iscrpile riječi Gospodara mog” – makar mi donijeli slično njemu, (kao) pojačanje.” (El-Kehf)

Subhanallah! Koliko je toga što nije rečeno, što tek treba da otkrijemo, saznamo ovdje na dunjaluku i što nas čeka u džennetu u vidu sočnih, svježih, slatkih informacija.

 

PROCES UČENJA U DŽEHENNEMU 

62. Da li je to bolje ugošćenje ili drvo zekkum? 

63. Uistinu, Mi ćemo ga učiniti iskušenjem za zalime. 

64. Uistinu, to drvo izlazi iz dna džehima, 

65. Plod njegov – kao da su to glave šejtana. 

66. Pa uistinu, oni će jesti od njega te puniti njime trbuhe. 

67. Zatim će oni uistinu imati na njega mješavinu ključale vode, 

68. Potom je uistinu povratište njihovo džehimu.  (Es-Saffat)

 

Ovdje imamo nov ambijent, sa posebnom dekoracijom, sa plodovima neobičnog zastrašujućeg izgleda, tečnošću koja razara utrobu itd. Sve su to nova iskustva ma koliko neprijatna bila iz kojih će učiti veći broj čovječanstva. Molim Allaha, s.v.t., da ne budemo među njima i da na vrijeme izaberemo prave, lakše i ugodne načine učenja.

 

RAZGOVOR U DŽEHENNEMU 

Ljudi će govoriti u džehennemu jer će mozak raditi, rad mozga je uslov da bi patnja bila doživljena. Ponovo imamo nužne kognitivne procese jer je govor baziran na njima.

38. (Allah) će reći: “Uđite u vatru među zajednicama već prošlim prije vas, od džinna i ljudi.” Kad god uđe zajednica, proklinjaće svoju sestru (zajednicu). Dok, kad se u njoj svi sustignu, reći će zadnja njihova prvoj njihovoj: “Gospodaru naš! Ovi su nas zaveli, zato im daj dvostruku kaznu vatrom.” Reći će: “Za svakog je dvostruko, međutim ne znate.” 

39. I reći će prva njihova zadnjoj njihovoj: “Pa nemate vi nad nama nikakvu prednost, zato kušajte kaznu za ono šta ste zaslužili.” (El-A´raf)

 

Vrsta govora, koju uočavamo u ovim ajetima između stanovnika džehennema, je proklinjanje, (neobjektivna) optuživanja, subjektivna kritika drugog itd., sve dok ne dođe do realnog shvatanja svojih greški. Kod mnogih do toga nikada neće ni doći.

 

UPOZNAVANJE SA NOVIM ELEMENTIMA 

Prenosi se od Ebu Hurejre, r.a., da je Reslullah, s.a.v.s., rekao:

“Dunjalučka vatra je sedamdeseti dio džehennemske vatre.” A prisutni su kazali: “I ova je dovoljna, o Allahov poslaniče.” A on je rekao: “Džehennemska vatra je šezdeset devet puta jača od dunjalučke, a svaki njen dio je žestok kao ova vatra.” (Muttefekun alejhi – El Feth, 143/7 i Muslim, 2184) O prirodi džehennemske vatre stanovnici dženneta će imati samo teorijsko znanje (znaju da je 69 puta jača od dunjalučke vatre), dok će stanovnici džehennema imati i teorijsko i eksperimentalno pošto će moći posmatrati, osjetiti, mirisati gorenje vlastite kože, mesa, kose itd. Molimo Allaha da u ovom primjeru ostanemo na teoriji.

 

NOVE DIMENZIJE ZA PODROBNIJA NOVA ISKUSTVA 

Prenosi se od Ebu Hurejre, r.a., da je Reslullah, s.a.v.s., rekao:

“Leđa kafira u vatri imaće širinu kao udaljenost koju brz jahač pređe na konju za tri dana.”(Muttefekun alejhi)

Prenosi se od Ebu Hurejre, r.a., da je Reslullah, s.a.v.s., rekao:

“Kafirov kutnjak – ili kafirov zub očnjak – biće kao brdo Uhud, a koža će mu biti debela koliko tri dana pješačkog hoda.” (Hadis prenosi Muslim – Muslim, 2189)

Iz hadisa shvatamo da će džehennemska vatra imati šta da prži i da će patnja biti maksimizirana kroz povećanu površinu i debljinu kože. Utječemo se Gospodaru od džehennemske vatre i ovog vida osvješćavanja, širenja znanja, sticanja iskustava.

Molim Allaha da od ovog teksta bude koristi ljudima i da shvatimo da se prva naredba “ikre – uči, čitaj” ne može i ne smije zaobići jer je neznanje izvor svake društvene bolesti, a na nama je da odlučimo šta i kako ćemo učiti te se izgraditi u ljude koji su dostojni namjesništva na Zemlji i džennetskih prostora.

Obrada: Akos.bA