Piše: Enes ef. Habibović
Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog Poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.
Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, poslanike, knjige, Sudnji dan i Božije određenje.
Danas je 06. juni 2014. gregorijanske godine, odnosno 08. ša’ban 1435. hidžretske godine.
Braćo, skoro svaki dan posredstvom medija čujemo ili vidimo apel za pomoć, liječenje u inostranstvu. Skoro svaki dan možemo čuti da je neko od naših sugrađana preselio na bolji svijet zbog toga što nije dočekao transplataciju organa. Još veća žalost je to što većina tih slučajeva su djeca i mladi ljudi, koji su tek počeli živjeti. Sada se postavlja pitanje: Koji je razlog ovako velikom broju ovakvih bolesnika i ovakvih smrtnih slučajeva? Da li su krivi doktori ili razlog leži u nečem drugom?
BiH ima kvalificirane doktore koji to mogu raditi i kod nas, ali mali broj donora, neobaviještenost kao i nepostojanje svijesti i savjesti kod našeg stanovništva stavlja BiH na samo dno ljestvice u domenu transplantacija. Zbog toga je cilj današnje hutbe probuditi svijest i savjest, ali i proširiti znanje kod sviju nas po pitanju ovog problema.
Braćo, Kur’an i sunnet potiču muslimane da međusobno sarađuju i da jačaju međusobne bratske veze. Kur’anska zapovijed u ovom smislu glasi: “Jedni drugima pomažite u dobročinstvu i čestitosti.” (El-Maide, 2.)
Braćo, dobročinstvo čovjeka je dopušteno sa onim čime čovjek raspolaže. Kao što je čovjeku dozvoljeno činjenje dobročinstva sa dijelom imetka za korist drugoga kome je to potrebno. Isto tako dozvoljeno mu je da dâ dio tijela koji je drugome potreban. Razlika je ta što je čovjeku dopušteno podijeliti ili sadaku učiniti u iznosu cijelog imetka, ali mu nije dozvoljeno da dâ cijelo tijelo. Štaviše, nije mu dozvoljeno žrtvovati život da bi izbavio bolesnika od propasti, teških bolova ili okrutnog života. Muslimanu nije dozvoljeno da posmatra štetu koju podnosi pojedinac ili zajednica, a da je on ne otkloni, ako je u stanju, ili da je ne nastoji otkloniti svim svojim mogućnostima. Jer u hadisu se kaže: “Vjernici su, u njihovoj međusobnoj ljubavi i simpatiji poput jednog tijela; kada jedan njegov dio zahvati bol, čitavo tijelo pati od nesanice i groznice.”
Zbog toga draga braćo kažemo: Nastojanje da se otkloni šteta koju trpi musliman npr. zbog oštećene jetre, na taj način što će mu neko darovati dio svoje zdrave jetre u skladu je sa šerijatom, čak je pohvalno. Onaj ko to učini zaslužuje nagradu, jer se smilovao nekome na zemlji i zaslužio i milost na nebu.
Islam braćo ne ograničava sadaku na imetak, nego svako dobročinstvo smatra sadakom. U to spada i darivanje dijelova tijela radi pomoći drugome. Nema sumnje da je ovo najuzvišenija i najvrednija sadaka, jer tijelo je vrednije od bilo kakvog imetka.
Ako kažemo da je živome dozvoljeno da dâ neki organ, onda se postavlja pitanje: da li je dozvola apsolutna ili je ograničena?
Ova dozvola je braćo ograničena. Neka od ograničenja su sljedeća:
– Nije dozvoljeno da dâ organ koji je jedini u organizmu, kao što je npr. srce ili cijela jetra, jer ne može živjeti bez toga.
– Nije dozvoljeno davati vanjske organe tijela, kao što je oko, ruka ili noga.
– Nije dozvoljeno davati reproduktivne organe, odnosno organe koji su vezani za oplodnju.
– Nije dozvoljeno dati organe bez pristanka muža ili supruge.
– Nije dozvoljeno da malodobna osoba poklanja organ iz razloga što u potpunosti ne poznaje vlastitu korist.
– Nije dozvoljeno prodavati organe
Ovaj vid dobročinstva braćo može se učiniti kako prema muslimanu tako i prema nemuslimanu. Ali ako se nađu u potrebi i musliman i nemusliman onda je prioritet musliman, jer Allah kaže: : “A vjernici i vjernice su preči jedni drugima” Uzvišeni Allah još kaže: “A rođaci su prema Allahovoj Knjizi jedni drugima preči” Nije dozvoljeno braćo davati organe onom čovjeku koji se bori protiv islama i muslimana.
Ako je dozvoljena transplatacija sa žive osobe na živu onda je transplatacija sa mrtve osobe na živu još više dozvloljena, jer u ovom slučaju nema nikakve štete po umrlog, nego samo korist. Mrtva osoba će dobivati sevape od osobe koju je spasila sve dok je ova osoba živa. Zbog toga draga braćo kako bismo obezbjedili trajni vid sadake sebi ili svojim mrtvim dopustimo doktorima da nakon naše smrti uzmu naše organe, jer oni nam u kaburu sigurno neće trebati. Puno je korisnije da ti organi spase nekome život nego da ih pojedu crvi u roku od nekoliko mjeseci.
Stručnjaci kažu se da jedna moždano umrla osoba može spasiti 12 života. Statistički gledano puno je veća mogućnost da dođemu u situaciju da nam zatreba neki od organa, nego da dođemo u situaciju da ga darujemo nekome drugom.
Braćo, BiH je jedna od vodećih zemalja po broju saobraćajnih udesa u kojima, na žalost, većinom mladi, zdravi, ljudi ginu. Njihovi organi idu pod zemlju i truhnu umjesto da spase nekome drugom život.
Prije nekoliko godina u medijima se mogla pročitati jedna vijest koja bi sve nas trebala postaći na razmišljanje. Ta vijest se odnosila na humanost porodice Vidović iz Međeđe kod Kozarske Dubice koja je nakon smrti svog 26-godišnjeg sina Slobodana donirala njegove organe. Zahvaljujući tom činu, spašeno je pet ljudi koji su teškog zdravstvenog stanja gledali smrti u oči.
Braćo, zašto dopuštamo da neko ko je nemusliman bude humaniji od nas muslimana? Pa zar nije nama braćo rečeno: “Ko pomogne svome bratu muslimanu u nevolji, Allah će njemu pomoći u njegovoj nevolji, ko otkloni nedaću jednog muslimana, Allah će njemu otkloniti jednu od njegovih nedaća na Sudnjem danu.” A gdje će veća pomoć od pomoći spašavanja života. Jer Allah kaže:
مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا
“Ko ubije jednog čovjeka koji nije na zemlji nered činio kao da je ubio cijeli svijet,,a ko spasi jedan život kao da je spasio cijeli svijet” (El-Maide, 32.)
Omer, r.a., u jednoj od svojih presuda je rekao nekom ashabu: “Nešto što koristi tvom bratu, a tebi ne šteti, zašto mu to uskraćuješ”?!
Zbog svega navedenog draga braćo pozivam vas da zajedno samnom postanite dio Donorske mreže BiH. Jer samo tako i nakon vaše smrti ili smrti vaših najbližih, dio vas ili njih nastavit će da živi.
Gospodaru naš, učvrsti nas na putu islama, pomozi nam da se međusobno volimo i pomažemo, sačuvaj nas iskušenja koja nećemo moći podnijeti, oprosti nam grijehe i budi nam Milostiv. Amin!