Kultura ponašanja u džamiji

Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.

Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.

Danas je 10. novembar 2017.  gregorijanske godine, odnosno 21. safer 1439. hidžretske godine.

Islamski bonton označava pravila lijepog i pristojnog ponašanja u svim situacijama. Islamski bonton označava lijep način izražavanja i ponašanja lijepo vaspitanih ljudi.

Braćo, živimo u vremenu kada su stare vrijednosti ostavljene po strani, a na ulici, u međuljudskim odnosima, pa čak i u džamiji vlada haos. Uvidjevši taj nered koji vlada kako u našoj, tako i u drugim džamijama, prišao mi je veliki broj ljudi sa molbom da jednu hutbu posvetim pravilima lijepog ponašanja u džamiji. Udovoljavajući vašoj molbi tema današnje hutbe jeste „Kultura ponašanja u džamiji.“

Braćo, prije nego krenemo u džamiju dužnost nam je uzmeti abdest, okupati se ako smo u mogućnosti, obući najljepšu odjeću i namirisati se. Ovo je posebno naglašeno u slučaju odlaska na džumu ili bajram-namaz.

Allah Uzvišeni kaže:

“O sinovi Ademovi, lijepo se obucite kada hoćete namaz da obavite.” (El-E‘araf, 31.)

A Poslanik a.s. kaže: ”Kada čovjek lijepo uzme abdest i krene u džamiju, ne želeći ništa drugo osim namaza, neće zakoračiti ni jedan korak, a da mu Allah neće povećati jedan stepen i izbrisati, po jedan grijeh, a kada uđe u džamiju, on je u namazu sve dok je u džamiji radi namaza. A meleki donose na njega salavat dok god se nalazi na mjestu na kojem je klanjao: ‘Oprosti mu Allahu i smiluj mu se.”’

„Ko se u petak okupa, poput kupanja od džunupluka, zatim ode u džamiju u prvo vrijeme, kao da je devu žrtvovao, ko ode u drugo vrijeme, kao da je kravu žrtvovao, ko ode u treće vrijeme kao da je rogatog ovna žrtvovao, ko ode u četvrto vrijeme kao da je kokoš žrtvovao, ko ode u peto vrijeme kao da je jaje žrtvovao, a kada se imam pojavi, dođu meleki i slušaju hutbu.“

Iz navedenih hadisa se zaključuje da je nedopustivo da jedan musliman, da jedan čovjek koji sebe smatra kulturnim i pristojnim, dođe u džamiju nečist. Izvan svake pameti je braćo okupati se i uezti abdest, a onda svratiti u štalu da vidimo šta nam Šara radi. I onda se žalimo džamija nam prljava. Pa kako će dragi brate biti čista kada svaki petak u njoj ostavimo đubreta, kao da smo došli da je natorimo, a ne da klanjamo. Kako će biti čista, kada onako prljavim cipelama, stanemo na tepih. Očito ono što nam ne prolazi kod kuće sa ženom, kćerima, sinovima, snahama…mi dođemo ispoljiti u džamiji. E, pa, moj dragi brate ne ide to tako. To nije ni vjerski ni ljudski, jer džamija je mjesto prema kojem bi se trebali odnositi bolje nego prema vlastitim kućama.

Iz navedenih hadisa se da zaključiti da je većina nas prema sebi nepravedna i lakomislena. Pa umjesto da dođemo u džamiju što ranije, kako bi klanjali dva rekata tehijetul-mesdžida ili učili Kur’an ili zikrili, mi se zadržimo ispred džamije, čineći grijeh konzumiranja cigareta, ogovaranja, laganja, ismijavanja i sl.i tako umjesto da smo sebi pribavili nagradu, mi zaradimo kaznu i grijeh.

Kao što smo dužni čuvati džamiju od prljavštine, isto tako smo dužni čuvati džamiju i od bilo koje vrste uznemiravanja. Poslanik a.s. kaže: “Ko bude jeo bijeli ili crveni luk, neka se izdvoji od nas ili neka se udalji od našeg mesdžida i neka sjedi kod svoje kuće.”

Imam Kurtubi kaže: “Pri kome se nađe ružan miris, zbog lošeg posla koji obavlja ili zarazne bolesti, i sve drugo što uznemirava ljude, takvoga je dozvoljeno udaljiti iz džamije, sve dok je to pri njemu prisutno.”

Kako bi spriječili neugodan zadah iz usta prije polaska u džamiju dužni smo da operemo svoje zube.

Ono što je od vjere jeste i dolazak na džumu pješice, a ne sa prijevoznim sredstvom.

“Ko opere svoju glavu i okupa se petkom, potom porani na džuma-namaz idući pješice, ne koristeći prijevozno sredstvo, zatim se približi imamu i pažljivo sluša, za svaki korak imat će nagradu u vrijednosti godine dana posta i namaza.”

U džamiju treba ulaziti desnom nogom, na temelju prakse Allahovog Poslanika a.s. Naime, Aiša r.a prenosi od Vjerovjesnika a.s. da je u svim stvarima preferirao desnu stranu.

Prilikom ulaska u džmaiju bilo bi lijepo proučiti dovu ALLAHUMEFTAH LI EBVABE RAHMETIK. Gospodaru moj, otvori mi vrata svoje milosti. Ili proučiti euzu i bismilu i tako ostaviti šejtana pred džamijom, a ne uvesti ga u džamiju.

Od sunneta je prilikom dolaska u džamiju nazvati selam, osim ako je počeo namaz ili hutba, ili se uči Kur’an.

Safovi se popunjavaju kako ko dolazi. Prvo se popunjava prvi, pa onda drugi, treći saf i tako redom. A ne ko kod nas krenemo od vrata. Znajte braćo da su zaista veliki gubitnici oni koji dođu rano u džamiju, a onda sjednu u zadnji saf, podupru vrata, kao da će ih ko odnijeti, pa ih oni čuvaju, jer Poslanik a.s. kaže: ”Kada bi ljudi znali kakva je vrijednost ezana i prvog safa, i kada se ne bi mogli dogovoriti ko će učiti ezan ili stati u prvi saf nego bacanjem kocke, bacali bi kocku. A kada bi znali vrijednost ranjenja na namaz, oni bi se u tome natjecali.“

Takođe, Allahov Poslanik, a.s. je rekao: „Zar se nećete ravnati kao što se ravnaju meleki, kod Njihova Gospodara?“ Rekli smo: „A kako se ravnaju meleki kod Njihova Gospodara?“ Poslanik, a.s., odgovorio je: „Upotpunjavaju prednje safove i zbijaju se međusobno u safovima.“

Znajte braćo, da u džamiji nema gruntovanog mjesta, zato ako smo zakasnili, a ljudi već popunili prednje safove, ne prelazimo preko njih, jer Poslanik a.s. kaže:  “Nema tog čovjeka koji se u petak okupa i što bolje očisti, i namiriše se uljanim ili kakvim drugim mirisom koji se zatekne u kući, te tako, ne razdvajajući bilo koga, ode u džamiju, klanja ono što mu je propisano i pažljivo sasluša ono što imam govori, a da mu Allah od te do sljedeće džume neće oprostiti, ukoliko ne počini neki od velikih grijeha”.

”Ko ne prođe u prvi saf iz bojazni da nekoga ne uznemiri, Allah će mu dati dvostruku nagradu prvog safa.”

Ono u čemu često griješimo jesu pesbotrebne radnje za vrijeme hutbe. Znajte draga braćo, da onaj ko progovori, pa makar i zikrio, onaj ko nešto čita, tipka po mobitelu, tespiha, ili se igra sa bilo kojom drugom stavri za vrijeme hutbe, a hutba je od drugog ezana, pa do ikameta, on od te hutbe neće imati nikakve koristi. Poslanik a.s. kaže: ”Ko god propisno i potpuno uzme abdest, pa ode na džuma-namaz i pomno sasluša hutbu, bit će mu oprošteni grijesi, od tog trenutka do sljedeće džume, i još dodatno tri dana, a ko bespotrebno bude dodirivao kamenčiće(ko skrene pažnju sa slušanja hutbe na nešto drugo.), pogriješio je.“

Kada se prouči ikamet za namaz popuniti i poravnati saf i nikome nedavati prednost u safu. Poslanik a.s. je  govorio: “Zbijte safove, poravnjajte ramena, popunite praznine, ne ostavite mjesta za šejtana, blago dotičite ruke svoje braće klanjača; ko sastavi saf, neka ga Allah sastavi sa Sobom, a ko prekine saf, neka ga Allah od Sebe odvoji!”

Nakon obavljenog namaza poselamiti se sa džematlijama, sa svojim komšijama, jer selam je kako kaže Poslanik a.s. ono što širi ljubav među nama, a cilj zajeničkog klanjanja namaza, cilj džume namaza jeste upoznavanje, zbližavanje i širenje ljubavi među nama.

Kada izlazimo iz džamije izlazimo lijevom nogom, i ne pričamo kako ne bismo uznemiravali i ometali one koji su ostali da ibadet čine.

Braćo, ova pravila islamskog bontona važe podjednako kako za mlade, tako i stare. Zbog toga vas molim da od sada, pa u buduće, prije nego što obratite pažnju, prije nego što počnete kritikovati, ponašanje onih koji vas okružuju, pogledate sebe i svoje ponašanje, pa ako ono bude u skladu sa svim ovim što smo nabrojali onda imate pravo govoriti, u suprotnom imate pravo šutiti i raditi na sebi svom ponašanju.

 

Allahu molimo Te pomozi nam da upotpunimo svoje ponašanje. AMIN!!!