Historijski zakon: Zdravlje društva i njihova bolest zasnovani su na zdravim ili bolesnim idejama

Uzvišeni Allah dž.š. kaže: „Allah neće izmijeniti stanje jednog naroda sve dok on sam sebe ne izmijeni.“ (Er-Ra’d, 11.)

Pojašnjenje ovog zakona je da se svako društvo sastoji od tri osnovne komponente: Ideje, individude (pojedinca) i materijalne vrijednosti. Ove tri komponente mogu imati različite mođusobne relacije, a od tih relacija zavisi na kojem setepenu zdravlja, vrijednosti, blagostanja, prosperiteta, napretka i sl. će biti određeno društvo.

  1. Društvo je na najvišem stepenu zdravlja kada je lojalnost idejama jezgro. U ovom slučaju individue (pojedinci) i materijalne vrijednosti su podređene idejama, a vođstvo preuzimaju ljudi koji dobro razumiju izazove i donose ispravne odluke. Način razumijevanja i razmišljanja tada karakterizira temeljitost i širina, interseiranje pojedinaca i grupa kruže oko velikih općih interesa, unutrašnjih i vanjskih izazova, te žrtvovanja, mobilizacije i priprema koje ti izazovi iziskuju. Primjer ovog stepena zdravlja možemo naći za vrijeme Poslanika Muhammeda a.s. Poslanik a.s. je činio da lojalnost bude usmjerena idejama islama. Pojedinci su vjerolavali u ideju islama i sve njihove materijalne vrijenosti su bile potčinjene ovoj ideji. Omer r.a. pripovijeda: „Jednoga dana je Poslanik a.s. je tražio pomoć ashaba za pohod na Tebuk. U meni se pojavila želja da nadmašim Ebu Bekra Es-Siddika, koji je u svakom dobrom djelu bio bolji od mene. Donio sam pola svoga bogatstva i prišao Poslaniku a.s. te sam mu rekao da je to pola moga imetka, a da sam drugu polovicu ostavio svojoj porodici. Ebu Bekr je tada ušao sa vrećom zlata i stavio je pred Poslanika a.s. Poslanik a.s. ga upita koji je to dio njegovog imetka, a on odgovori: „Cijeli!“ Poslanik a.s. pogleda u mene, pa upita Ebu Bekra:„A šta si ostavio svojoj porodici?“ Ebu Bekr odgovori: „Ostavio sam im Allaha i Njegovog Poslanika a.s..“        I u periodu pravednih halifa nastavljeno je sa ovom praksom. Sve su bili podredili širenju ideje islama. Bošnjaci su donekle bili na ovom stepenu za vrijeme agresije na Bosnu i Hercegovinu, kada je većina Bošnjaka svoju lojalnost usmjerila ideji opstanka na ovim prostorima. U ovom stanju ljudi postavljaju pitanje šta mogu dati državi, društvu, vjeri…a ne šta država, društvo, vjera mogu dati meni.
  2. Niži stepen zdravlja jednog društva predstavlja slučaj kada je lojalnost individuama (pojedincima) jezgro. Tada su ideje i materijalne vrijednosti potčinjene pojedincima. Dominirajuća osobina ovakvog društva jeste dominacija zaljubljenika u položaj i uticaj, te dominacija moćnih pojedinaca. Ideje i materijalne vrijednosti oni potčinjavaju svojim ličnim, porodičnim, političko-stranačkim interesima, a razumijevanje i razmišljanje ostaje ograničeno u okvirima porodice, familije, stranke… Osobina ovakvog razmišljanja jeste da su oni površni i parcijalni, te su zatvoreni prema tuđim idejama. Primjer ovog stepena zdravlja možemo naći u periodu nakon hulefai rašidina, kada su pristalice plemenskog fanatizma, pokušali preko potčinjavanja mislilaca, učenjaka, pravnika, opravdati svoju lojalnost individuama. Utemeljitelj ovog fenomena jeste Muvija ibn Ebi Sufijan, koji je nastojao primorati ashabe svog vremena da prihvate hilafet njegovog sina Jezida. Kasnije je ovaj fenomen bio sve jači, žešći i brutalniji, pa su tako neki vlastodršci zarad ličnih interesa vršili i ubistva onih mislilaca koji bi se suprostvaili ovom fenomenu. Godine 146. po hidžri, Ebu Hanife je strpan u zatvor od strane Mensura, tadašnjeg vladara, nakon što je Imam odbio da kaže da je Mensur pravedni halifa, kao i zbog odbijanja pozicije predsjednikovanja Vrhovnog suda. Dok je bio u zatvoru Imam Ebu Hanife je udaran štapom. Mensur se pokajao i poslao Imamu novac, da bi opet bio odbijen od strane Ebu Hanife. Do tada Ebu Hanife je postao dobro poznat i hiljade ljudi su se skupljale da ga sretnu i potraže njegovo mišljenje gdje god je išao. Njegovo zatvranje nimalo nije umanjilo njegovu popularnost, a Mensur je shvatio da se prema Imamu mora ponašati pažljivo, tako je dozvolio da podučava dok je još bio u zatočeništvu. Vladar Mensur je naposljetku odlučio da se kutariše velikog Imama i naložio da ga otruju. Ebu Hanife je osjećajući djelovanje otrova, pao na namazu, a umro je mjesecu redžebu. Uzimajući u obzir sve osobine ovog fenomena da se zaključiti da se velika većina Bošnjaka danas nalazi upravo na ovom stepenu zdravlja. Upravu je samo moj šejh i moja stranka. Glavne  državne pozicije dobivaju podobni, a ne sposobni. Zaposlenje se traži preko stranke, a posao se zadržava što se glasa za onu političku opciju koja je na čelu firme u kojoj radiš. Sve u svemu danas se pokušava živjeti na račun države, društva, vjere…a ne kao u prvom periodu za državu, društvo, vjeru.
  3. Najniži stepen zdravlja jednog društva predstavlja slučaj kada je lojalnost materijanim vrijednostima jezgro, a ideje i individue budu potčinjene materijalnim vrijednostima. Društvom tada dominiraju bogataši i kreaotori uživanja. Na ovom stepenu ne postoji socijalna veza, već samo kultura lusksuza i konzumerizma. U ovom periodu važi pravilo use, nase i podase. Primjer ovog stepena nalazimo u džahlijjetu kada je glavna briga bila briga o stomaku i polnom organu, a nije ih bilo briga šta je dobro, a šta loše. Kada društvo dođe do ovog stepena onda je ono pred samouništenjem. Poslanik a.s. je rekao: „Tako mi Allaha, nije siromaštvo ono čega se bojim za vas, nego se bojim za vas da vam se pruži ovaj svijet (bogatstvo), kao što je bio pružen onima prije vas, pa da se natječete (u imetku) , kao što su se oni natjecali, i da vas to natjecanje upropasti, kao što je njih upropastilo.“ Danas se u ovom stanju nalaze društva Saudijske Arabije, UAE, Kuvajta…čiji vlastodršci troše na milijarde dolara za rad svojih strasti i uživanja, a u susjednoj muslimanskoj zemlji Jemenu svaki dan umire na hiljade djece zato što nemaju šta jesti.                                            Zakon je preradio Enes Habibović, a preuzet je iz knjige “Odgoj Salahudinove generacije i povratak u Jerusalem”