O vjernici, jedni drugima na nedozvoljen način imanja ne prisvajajte

Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.

Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.

Danas je 15. februar 2019.  gregorijanske godine, odnosno 10. džumadel-uhra 1440. hidžretske godine.

Allah dž.š. kaže:

„O vjernici, jedni drugima na nedozvoljen način imanja ne prisvajajte – ali, dozvoljeno vam je trgovanje uz obostrani pristanak – i jedni druge ne ubijajte! Allah je, doista, prema vama milostiv.“ (En-Nisa, 29.)

Analizirajući ovaj kur’anski ajet, možemo izvući tri pouke:

  1. O vjernici, jedni drugima na nedozvoljen način imanja ne prisvajajte! O vi koji ste danas na ovaj mubarek dan došli na ovo mubrek mjesto, nemojte krasti, varati, kamatu uzimati, nemojte se kockati, nemojte radnike izrabljivati, nemojte zarađivati na način koji Allah nije dozvolio, jer u suprotnom, Poslanik a.s. nam poručuje:

„Ko kupi odjeću za deset dirhema, a u tome bude i jedan haram-dirhem, Uzvišeni Allah neće primiti njegov namaz sve dotle dok na njemu bude išta od te odjeće.“

„Uzvišeni Allah ima meleka koji svake noći iznad Bejtul-makdisa oglašava: ‘Ko se hrani haramom, neće mu biti primljen ni dobrovoljni ni obavezni ibadet.’“

„Ko ne vodi računa o tome odakle je stekao imetak, ni Uzvišeni Allah neće voditi računa o tome odakle će ga uvesti u vatru.“

„Mnogo je neurednih i prašnjavih koji dugo putuju, a njihova je hrana haram, njihova odjeća je haram, i tako nahranjeni haramom dignu ruke i kažu: ‘Gospodaru moj, Gospodaru moj!’ Takvome dova neće biti primljena.“

Čitajući knjigu „Lovac na zmajeve“ naišao sam na veoma interesantan dio u kome otac savjetuje svoga sina, pa kaže: „Dakle, bez obzira na to šta mula govori, postoji samo jedan grijeh, jedan jedini. A to je krađa. Svaki drugi grijeh neka je vrsta krađe. Shvataš li to?” „Ne, Baba džan”, odgovorio sam, očajnički želeći da shvatim. Nisam htio ponovo da ga razočaram. ….. „Kada ubiješ čovjeka, kradeš život”, rekao je Baba. „Kradeš pravo njegove žene na muža, otimaš njegovoj djeci oca. Kada slažeš, kradeš nečije pravo na istinu. Kada varaš, kradeš pravo na pravdu. Shvataš?”….. Ne postoji ništa gore od krađe, Amire“, rekao je Baba. „Čovjek koji uzima ono što nije njegovo, bio to život ili vekna naana (indisjki hljeb) (A  mi često znamo otići u prodavnicu, pa staviti u džep nešto od robe dok trgovac ne gleda, često znamo iz firme ponijeti koji šaraf, a da to vlasnik nije odobrio, često znamo otići u šumu, pa osjeći drvo koje nije naše, često znamo i kupiti ono što je ukradeno, a isto ti dođe ukrao ili kupio ukradeno, često znamo ugovoriti posao naplatiti, nismo završili ugovoreno, i onda nakon svega toga sjedemo pričamo o svom poštenju, i tuđem nepoštenju)…pljujem ja na takvog čovjeka.“

Poslanik a.s. kaže: „Ko na dozvoljen način zarađuje za svoju porodicu jeste kao borac na Allahovom putu; ko od ovoga svijeta časno traži ono što je dozvoljeno na deredži je šehida.“

 

  1. O vjernici, o vi koji za sebe kažete da ste muslimani, dozvoljena vam je trgovina, ali pod sljedećim uvjetima:
  • Da trgovac od trgovine ima za cilj da se opskrbi na halal način, jer Poslanik a.s. kaže: “Bolje je da neko od vas uzme uže i na leða natovari drva, nego da doðe kod nekoga kome je Allah dao od Svoga dobra, pa da mu da ili ga odbije.”
  • Da bude iskren u svojoj trgovini, jer Poslanik a.s. kaže: “Iskreni i povjerljivi trgovac je u društvu sa: poslanicima, iskrenim i šehidima.”
  • Trgovac se treba sustegnuti od zaklinjanja, jer Poslanik a.s. kaže:  “Čuvajte se mnogo zaklinjanja kod prodaje, jer ono donosi dvoličnost i uklanja bereket!”
  • Trgovac ne smije zakidati na vagi, jer Allah dž.š. kaže: “Teško onima koji pri mjerenju zakidaju, koji punu mjeru uzimaju kada od drugih kupuju, a kada drugima mjere na litar ili kantar, zakidaju! Kako ne pomisle da će oživljeni biti, na Dan veliki, na Dan kada će se ljudi zbog Gospodara svjetova dići!” (El-Mutaffifun, 1-6.)
  • Trgovac se strogo mora čuvati prevare u bilo kojem obliku i dužan je da spomene mahane svoje robe, jer Poslanik a.s. kaže: “Ko na nas podigne oružje, nije od nas i ko nas bude varao, ne pripada nama!”
  • Trgovac treba da bude ljubazan i lijepog ophođenja sa mušterijom, jer Poslanik a.s. kaže: “Allah se smilovao ljubaznom robu kada prodaje, kada kupuje i kada sudi.”
  • Trgovac mora svoj posao uskladiti sa zakonom države u kojoj se nalazi, jer je Poslanik a.s. rekao: „Oko tri stavri nema diskusije: oko dobročinstva prema roditeljima, bez obzira bili muslimani ili nemuslimani; oko ispunjavanja preuzetih obaveza, bez obzira prema kome one bile, muslimanu ili nemuslimanu; oko vraćanja povjerene stavri, bilo da se radi o muslimanu ili nemuslimanu.“

 

Prenosi Ismail ibn Ubejd ibn Rifaa’ od babe, a on od djeda: “Izašao sam sa Poslanikom a.s. i vidjeli smo trgovce kako rano trguju, pa reče: “O trgovci!” Oni su se odazvali Poslaniku a.s. i podigli svoje vratove i poglede, prema njemu, pa on reče: “Trgovci će na Sudnjem danu biti proživljeni razvratnicima, osim onoga ko se boji Allaha, ko čini dobročinstvo i ko je iskren!”

 

  1. O vjernici, zabranjeno vam je ubistvo i samoubistvo.

Imam Ahmed navodi predanje od Amra ibn Asa da je rekao: „Jedne jako hladne noći sam polucirao u snu, pa sam se bojao da ne naškodim sebi, ako se okupam. Zato sam uzeo tejemum, a zatim sa svojim drugovima, klanjao sabah. Kada smo došli Allahovom Poslaniku a.s. ispričao sam mu to, a on je rekao: ‘Amre, klanjao si sa drugovima, a bio si nečist!?’ rekao sam: ‘Allahov Polsaniče, bilo je izuzetno hladno, pa sam se bojao da ne ugrozim svoje zdravalje.’ Potom sam mu spomenuo riječi Uzvišenog Allaha: ‘I sami sebe ne ubijate! Allah je, dosista, prema vama milostiv.’ Na to se Allahov Poslanik a.s. nasmijao i ništa nije rekao.“

Poslanik a.s. je rekao: „Ko se ubije nečim na dunjaluku tako će biti kažnjavan na ahiretu.“

Takođe je Poslanik a.s. rekao, da je Allah rekao: „Pretekao Me je rob Moj sa sobom, pa sam mu zabranio džennet.“

Koliko je samoubistvo veliki grijeh, najbolje nam kazuje slučaj od Džabir ibn Abdullaha koji prenosi da Poslanik a.s. nije htio klanjati dženazu namaz čovjeku koji je sam sebi oduzeo život, rekavši: “Mene što se tiče, ja mu neću klanjati dženazu namaz.”

Zašto mi klanjamo dženazu samoubici? Zbog toga što samtramo da je prije samoubistva, pobudalio, a budali se ništa ne uzima za grijeh.

Zabranjeno je izvođenje raznih akrobacija i opasnih stavri. Pojedini učenjaci su rekli da onaj koji vozi brzo, divlja po cesti, pa pogine u saobraćajnoj nesreći, piše mu se da je počinio samoubistvo.

Pored samoubistva, još veći grijeh je ubistvo druge osobe.

Allah dž.š. kaže: „Onome ko namjerno ubije vjernika kazna će biti – džehennem, u kome će vječno ostati; Allah će na njega gnjev Svoj spustiti i prokleće ga i patnju mu veliku pripremiti.“ (En-Nisa, 93.)

Nakon kufra, širka, najveći grijeh je ubiti nedužnog insana.

 

O vjernici, nemojte uzimati, krađom, prevarom, kockom, korupcijom, mitom…, jedni drugima imetak, osim ako je to trgovina, po propisima islama i države u kojoj se nalazimo, a ako pak ne budete ovo poštovali onda vi tako, nepoštenim odnosom, ubijate jedni druge.

 

Allahu naš, podari nam halal opskrbu i poživi nas do onog trenutka do kad je život dobar i koristan za nas. AMIN!!!