Komentar hadisa br. 6: O tejemumu

Od Aiše r.a. se prenosi da je rekla: „Izašli smo s Allahovim Poslanikom a.s. na jedan od njegovih vojnih pohoda i kada smo bili u Bejdau ili u Zati Džejšu, prekinuo mi se đerdan. Allahov Poslanik a.s. ustao je da ga ide tražiti, a s njim je ustao i ostali svijet. Kako nisu bili blizu vode, svijet je došao Ebu-Bekru es-Siddiku i požalio se: ‘Eto, vidiš, šta Aiša radi! Podigla je Allahovog Poslanika a.s. a i ostali narod, a ovdje nema vode, niti je imaju sa sobom.’

I dok je još Allahov Poslanik a.s držao svoju glavu na mome stegnu i spavao, dođe Ebu-Bekr i reče: “Zadržala si Allahovog Poslanika a.s. i ostali svijet, a ovdje nema vode, niti je imaju sa sobom. Ebu-Bekr me je korio izgovarajući sve što mi je Allahov Poslanik htio izgovoriti i počeo me’- kaže Aiša – ‘gurkati svojom rukom po boku, da me je samo položaj Allahovog Poslanika a.s. na mom stegnu spriječio da se ne pokrenem. Pošto je svanulo i Allahov Poslanik a.s. ustao bez vode, Allah je spustio ajet o tejemumu i oni su uzeli tejemum. Usejd b. Hudajr tada reče: ‘Rode Ebu-Bekrov, (tejemum) nije prva vaša blagodat!’  ‘Kasnije smo ‘- kaže Aiša – ‘digli devu na kojoj sam ja jahala i pod njom smo našli moj đerdan.’“

A u drugoj predaj se prenosi kako je ona (Aiša) pozajmila od Esme đerdan i kako je bio zagubljen, pa je Allahov Poslanik a.s. poslao jednog čovjeka i on ga je pronašao. Tada ih je stiglo i vrijeme namaza, a nisu imali vode, pa su klanjali (bez abdesta). Kasnije su se požalili na to Allahovom Poslaniku a.s. pa je Uzvišeni Allah objavio ajet о tejemumu (fiktivnom pranju).

Allah dž.š. kaže: „Ako ne nađete vode, koristite površinu čiste zemlje i njom potarite svoja lica i svoje ruke….“

Kasnije je Usejd b. Hudajr Aiši rekao: “Allah te nagradio (svakim) dobrom! Tako mi Allaha, nije ti se nikada desilo ništa što ne voliš, a da Allah u tome nije dao i tebi i muslimanima neko dobro’

Pouke ovog hadisa su mnogobrojne, ali samo ćemo jednu od njih detaljno objasniti, ostale ćemo samo nabrojati.

Pojam tejemum u jeziku označava namjeru.

Terminološki, tejemum je potiranje lica i ruku zemljom, kao zamjena za abdest ili gusul, kod nedostatka vode ili nemogućnosti njene upotrebe.

Pod pojmom zemlja podrazumijeva se zemlja i predmeti od nje: prah, prašina, pijesak.

Allah dž.š. kaže:“ O vjernici, kad hoćete namaz obaviti, lica svoja i ruke svoje do iza lakata operite – a dio glava svojih potarite – i noge svoje do iza članaka; a ako ste džunupi, onda se okupajte; a ako ste bolesni ili na putu ili ako ste izvršili prirodnu potrebu ili ako ste se sastajali sa ženama, a ne nađete vode, onda rukama svojim čistu zemlju dotaknite i njima preko lica svojih i ruku svojih pređite. Allah ne želi da vam pričini poteškoće, već želi da vas učini čistim i da vam blagodat Svoju upotpuni, da biste bili zahvalni.“

Tejemum je isti i za abdest i za gusul.

Kako se uzima tejemum najbolje ćemo vidjeti iz sljedećih hadisa:

„Dođe jedan čovjek Omeru b. Hattabu i ispriča: ‘Ja sam se odžunupio i nisam našao vode (za kupanje).’ Tada Ammar b. Jasir reče Omeru b. Hattabu: ‘Zar se ne sjećaš kada smo mi, ja i ti, bili u jednom vojnom pohodu a da ti nisi klanjao, dok sam se ja valjao (po zemlji) i klanjao. Kasnije sam to ispričao Vjerovjesniku a.s. i Vjerovjesnik a.s. reče mi: ‘Bilo ti je dovoljno samo ovako…’ i udari Vjerovjesnik a.s. svojim dlanovima po zemlji, puhnu u njih i onda s njima potra svoje lice i svoje ruke.’“

U drugom hadisu se kaže: „Tejemum se sastoji od dva doticanja zemlje, jedno za lice, a drugo za ruke do lakata.“

Tejemum je dozvoljeno uzeti u sljedećim situacijama:

  1. Kada čovjek nema vode, a smatra se da čovjek nema vode u sljedećim situacijama:
  • Kada je voda udaljena od njega 1848 metara, ova razdaljina se određuje po vlastitoj procjeni.
  • Kada je voda blizu, ali se boji za svoj život, imetak ili porodicu od neprijatelja, lopova, divlje životinje i sl.
  • Kada je voda blizu, ali do nje ne može doći zato što je zarobljen ili ne može naći predmet kojim će je zahavtiti
  • Kada kod sebe ima malu količinu vode koja mu je potrebna za jelo i piće
  • Kada ima vode, ali nedovljno za uzimanje abdesta ili gusula

 

  1. Kada čovjek nije u mogućnosti uzeti abdest ili gusul, a smatra se da nije u mogućnosti uzeti abdest ili gusul u sljedećim slučajevima:
  • Kada je toliko bolestan da bi mu upotreba vode mogla nanijeti štetu ili usporiti izlječenje, kao i pomijeranje tijela pri uzmanju abdesta ili gusula
  • Kada se zdrav boji da će se razboljeti zbog niskih temperatura
  • Kada je bolestan i ne može uzeti sam abdest ili gusul, a nema nikoga da mu pomogne
  • Kada nema dovoljno vremena za uzimanje abdesta ili gusula bojeći se da će mu proći dženaza ili bajramski namaz, jer su to namazi koji se ne naklanjavajui nemaju zamjenu.

Da bi tejemum bio ispravan nužno ispuniti tri tejemumska farza, a to su:

  1. Nijet učiniti, ali prilikom donošenja nijeta treba navesti za šta se tejemum uzima. Npr. Nečisti smo i želimo uzeti Kur’an, pa smo zbog toga uzeli tejemum, ali se kasnije sjetimo da nismo klanjali današnji akšam-namaz, pa ga klanjamo sa tim tejemumom, taj akšam nam neće biti ispravan, jer je to bio tejemum samo za uzimanje Kur’ana.
  2. Dotaknuti dlanovima čistu suhu zemlju i potrati lice
  3. Dtaknuti, ponovo, dlanovima čistu suhu zemlju i potrati ruke do iza laktova prvo desnu, pa onda lijevu.

Tejemum će pokvariti sve što kvari abdest. Uz to tejemum će pokvariti prestanak ratzloga zbog kojeg se uzima tejemum kao što je dolazak vode ili ozdravljenje bolesnika.

Ostale pouke hadisa:

  1. Dozvoljeno je žaliti se ocu na njegovu udatu kćerku
  2. Roditelji treba da savjetuju svoju djecu i onda kada osnuju zasebnu porodicu
  3. Ustrajnost u poslu najbolja je garancija za njegov uspješan završetak
  4. Tragati za vodom treba čim nastupi namasko vrijeme
  5. Supruzi je dozvoljeno ići sa svojim mužem u vojni pohod
  6. Ličnu imovinu treba čuvati, a izgubljenu tražiti, pa makr to bilo na uštrb nekog zamjenjivog vjerskog obreda
  7. Dozvoljeno je posuđivati nakit od drugih
  8. Preporučljivo je da se supruga svome mužu dotjeruje i gizda, a i suprug njoj
  9. Nije nepristojno da suprug spava naslonjene glave na nogama ili krilu svoje žene