Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.
Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.
Danas je 02. decembar 2016. gregorijanske godine, odnosno 02. rebiul-evvel 1438. hidžretske godine.
Poslanik Muhammed a.s. je rekao: ”Neka je proklet onaj u čijem se prisustvu ja spomenem, a on ne prouči salavat na mene!“
Poslanik a.s. kaže: „Iman se sastoji od šezdeset i nekoliko dijelova, a i stid je dio imana.“ (Buharija)
Braćo, mi smo jedna od najvećih i najmnogoljudnijih mjesnih zajednica na opštini Kalesija. Mi imamo veliki broj obrazovanih, pametnih, sposobnih ljudi. Imamo veliki geografski, poljoprivredni, prirodni… potencijal. Kada ovako opišemo Vukovije strancu koji ne poznaje iste te Vukovije, onda on pomisli da smo po bogatsvu mala Švicarska, a po uticaju kao SAD. Ali kada isti taj dođe i upozna Vukovije i njene stanovnike, onda se on zaibreti. I postavi sebi pitanje: Kako mjesto sa ovakvim karakteristikama može biti na ovako niskim granama? Može. Svako zlo može kada se u određeno mjesto, u određeni narod, počne uvlačiti bolest zavidnosti, mržnje i nesloge.
Braćo, ako želimo bolji dunjaluk, a Boga mi i ahiret, ako želimo uticaj, onda podhitno trebamo iskorijeniti bolest zavidnosti, mržnje i nesloge koja nas sve više i više napada.
Poslanik a.s. kaže: „Među vas se uvukla bolest onih koji su živjeli prije, a to su zavidnost i mržnja. Ona brije, ali ne brije kosu nego brije i uništava vjeru. Tako mi Onoga u Čijoj ruci je moja duša, nećete ući u džennet sve dok ne budete vjernici, a nećete vjerovati sve dok se ne budete međusobno voljeli. Hoćete li da vas uputim na posao koji će vam pomoći da se međusobno volite? Širite selam među vama.“
Allah dž.š. kaže: “Allah neće promijeniti stanje jednog naroda sve dok taj narod ne promijeni samog sebe.” (Er-Ra’d, 11.)
Braćo, prvi korak ka popravku našeg stanja, kako dunjalučkog tako i ahiretskog, jeste nazivanje selama i znanom i neznanom, i bogatom i siromašnom, i onome koje sa nama i onome ko nije….jer kada musliman muslimanu kaže „es-selamu ‘alejkum“ ili „selamun alejkum“, on zapravo kaže: „Brate muslimanu obavještavam te da si siguran od mene. Od mene nećeš doživjeti nikakvo zlo. Ja ti želim mir, spas, prosperitet. Želim da među nama nema neprijateljstva bez obzira na tvoje porijeklo, tvoj imovinski karton ili stranačku knjižicu. Brate muslimanu ja ti želim svako dobro kako na dunajluku tako i na ahiretu.“
Allahov Poslanik Muhammed a.s. kaže: „Šest stvari je dužnost svakog muslimana prema drugom muslimanu: kad ga sretneš – nazovi mu selam, kada te pozove (na nešto) – odazovi se, kada od tebe zatraži savjet – posavjetuj ga, kada kihne, pa kaže „Elhamdulillah“ (Hvala Allahu) – reci mu „Jerhamukellah“ (Allah ti se smilovao), kada se razboli – obiđi ga i kada umre – isprati njegovu dženazu.“
Ebu Hurejre je rekao Poslaniku a.s.: „Obavijesti me o poslu koji će me uvesti u džennet?“ Poslanik a.s reče: „Hrani gladne, nazivaj selam, održavaj rodbinske veze i klanjaj noću dok ljudi spavaju.“
Braćo, selam je jedan veliki korak ka uspjehu. Selam je jedan veliki korak ka džennetu. Zbog toga kada se sretnemo prvo što ćemo reći nije ni merhaba, ni sabanhajrullah, ni akšamhajrullah, ni ćao, ni mao, nego selam, pa tek onda možemo dodavati sve ostalo.
Jedne prilike ashabi su sjedili sa Poslanikom a.s.pa je ušao čovjek kazavši es-selamu alejkum, pa su odgovorili a Poslanik a.s.je rekao deset. Potom je ušao čovjek rekavši es-selamu alejkum we rahmetullahi, pa su odgovorili a Poslanik a.s.je rekao dvadeset. Zatim je ušao i treći čovjek i rekao: es-selamu we rahmetullahi we berekaruhu, pa su odgovorili a Poslanik a.s.je rekao: trideset. Riječi, deset, dvadeset i trideset znače broj sevapa. Pa tako za jedan selam možemo zaraditi trideset sevapa. Pa zar se isplati propuštati toliku nagradu i mijenjati selam nekim beznačajnim i bezvrijednim tuđim pozdravima.
Bez selama nema priče. Prvo selam, pa onda sve ostalo. Poslanik a.s. kaže: „Ko počne govoriti prije nazivanja selama, nemojte mu odgovarati.“
Ono što krasi svakog vjernika, svakog muslimana, jeste lijepo ponašanje, a od lijepog ponašanja je tražiti tri puta dopuštenje prilikom ulaska u nečiju kuću. Allah dž.š. kaže: „O vjernici, u tuđe kuće ne ulazite dok dopuštenje ne dobijete i dok ukućane ne poselamite; to vam je bolje, poučite se!
A ako u njima nikoga ne nađete, ne ulazite u njih dok vam se ne dopusti; a ako vam se rekne: “Vratite se!” – vi se vratite, bolje vam je, a Allah zna ono što radite.“ (En-Nur, 27-28)
Poslanik a.s. kaže: „Ko zaviri u tuđu kuću bez dopuštenja, domaćin ima pravo da mu oko izbije!“ Hvala Bogu pa ne koristimo ovo pravo, jer mnogi od nas bi hodali ćoravi zbog zavirivanja u tuđe kuće.
Kao što je od lijepog ponašanja tražiti dozvolu za ulazak u kuću i nazivanje selama ukućanima, isto je od lijpog ponašanja tražiti dozvolu za odlazak i ponovno nazivanje selama. Jer selam pri dolasku nije ništa važniji od selama pri odlasku.
Enes ibn Malik je jedne prilike stajao pored Poslanik a .s. polijevajući mu vodu na ruke, pa mu je on rekao: „Hoćeš da te podučim trome što će ti koristiti?“ Odgovorio je: „Svakako, Allahv Poslaniče!“ On reče: „Koga god sretneš od mog ummeta (Nije Poslanik rekao kada sretneš poznanika. Nego koga god, i znanog i neznanog.) nazovi mu selam, pa ćeš dugo živjeti; Kada uđeš u kuću nazovi selam, pa će se berićet (hajr) u tvojoj kući povećati i klanjaj duha-namaz, jer je to namaz onih koji se kaju.“
Oni koji dolaze svakodnevno u džamiju, često se nasmiju, kada vide djecu kako treče nazivaju selam i govore: „Prije sam.“ Ali ovo braćo nije puko takmičenje ko će prije nazvati selam, ovo je takmičenje u tome da vidimo ko je preči Allahu. Ovo je takmičenje da vidimo ko je bolji ja ili ti. Jer Poslanik a.s. kaže: „Najpreči Allahu dž.š. je onaj čovjek koji prvi naziva selam.“ Šurejh r.a. kaže: „Kad god se sretnu dvojica muslimana uvijek prvi nazove selam onaj koji je bolji od drugoga.“
Abdullah ibn Mes’ud je rekao: “Ako se dva muslimana budu međusobno izbjegavala, jedan od njih je izišao iz islama, osim ako se vrati, a njegov povratak je da poselami svoga brata.”
Allah dž.š. kaže:
سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
“Mir neka je vama, zato što ste trpjeli, a divno li je najljepše prebivalište!” (Er-Ra’d, 24.)
I na samom kraju ove hutbe postavljam sebi, a i vama, sljedeće pitanje: Zar se nakon svega navedenog, musliman može proći pored muslimana, a da ga ne poselami?
Moj Allahu! Ti si Selam i od Tebe dolazi Selam. Blagodaran si Ti, Posjedovatelju veličine i plemenitosti.