Zaboravljeni sunnet – itikaf

Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.

Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.

Danas je 24. juni 2016. gregorijanske godine, odnosno  19. ramazan 1437. hidžretske godine.

Poslanik Muhammed a.s. je rekao: ”Neka je proklet onaj u čijem se prisustvu ja spomenem, a on ne prouči salavat na mene!“

Poslanik a.s. kaže: „Iman se sastoji od šezdeset i nekoliko dijelova, a i stid je dio imana.“ (Buharija)

وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ

Braćo, kada govorimo o ibadetu, džamijama, sjećanju na ahiret, vrijednostima i posebnostima mjeseca ramazana, neizostavno moramo spomenuti i jedan danas, nažalost, zapostavljeni sunnet, koji ne samo da nije poznat običnom narodu nego nailazi i na osudu od pojedinaca, a to je – itikaf.

I´tikaf  u jezičkom smislu znači boraviti na određenom mjestu. U terminološkom smislu itikaf znači boravak u džamiji s ciljem iskazivanja pokornosti Allahu Uzvišenom.

Danas bi najprikladnije bilo itikaf definisati kao boravak u džamiji posljednju desetinu mjeseca Ramazana. To je pritvrđeni sunneti-muekkede posljednih deset dana ramazana. Itikaf je izolacija  od dunjalučkog života s ciljem dosezanja ahiretske nagrade. Tako je Uzvišeni Stvoritelj ustvari svoga Poslanika uvježbavao i pripremao da promijeni svijet. Učenjaci islama su itikaf uvrstili u najodabranije ibadete upravo zbog ustrajne prakse Božijeg Poslanika, kako razumjevamo iz hadisa kojeg prenosi h. Aiša:

„Poslanik bi se povlačio u itikaf zadnjih deset dana mjeseca Ramazana sve do preseljenja na ahiret, a poslije su to činile njegove supruge“(Buhari i Muslim)

O ibadetu itikafa govori još jedan hadis kojeg prenosi Ebu Hurejre:

„Allahov poslanik je obavljao itikaf u svakom ramazanu po deset dana, dok je u godini preseljenja proveo dvadeset dana“(Buhari)

Razlog obavljanja itikafa posljednjih deset dana šehri ramazana je zbog toga što se u posljednjoj desetini nalazi noć Lejletul-kadr. Baš tu posljednju desetinu poslanik bi bio posebno budan radi ibadeta . Oživljavao bi noći ibadetom i to posebno intenzivnim ibadetom, budio bi svoje supruge da se i one posvete ibadetskim ljepotama. Noći su po svojoj prirodi mrtve, pa bi Poslanik posljednju desetinu  simbolično oživljavao  ibadetom. To stoga što je i čovjek u noći umoran, spava, a san je brat smrti. U posljednjoj trećini tj. kad bi boravio u itikafu Poslanik ne bi uopšte spavao i cijelu noć bi se posvećivao ibadetu.

Draga braćo, plodovi itikafa su mnogobrojni i u njima je odgovor zbog čega da činimo itikaf, zbog čega da ostavljamo svoje porodice, ostavljamo svoje poslove, ustežemo se od mnogih stvari. Ukratko ću spomenuti neke od plodove itikafa:

  • Iskrenost-navikavanje i odgajanje na iskrenosti, jer te u itikafu niko ne vidi mimo Allaha. Na čovjeku je da obožava Allaha kao da ga vidi, pa, ako ne može tako onda neka bude svjestan da On njega sigurno vidi.

Poslanik a.s. kaže: Najviše se za vas bojim malog širka. Ashabi su pitali: “Allahov Poslaniče, a šta je to mali širk?” On reče: Rijaluk (pretvaranje). Uzvišeni Allah će na Dan, kada bude nagrađivao Svoje robove za njihova djela, reći: “Idite onima zbog kojih ste se pretvarali na dunjaluku i vidite da li imate ikakva dobra od njih.”

Jedan mudrac je rekao: “Primjer čovjeka koji nešto čini radi postizanja popularnosti je kao primjer čovjeka koji je otišao na pijacu i napunio svoju torbu kamenjem. Svi oni koji bi ga vidjeli da se vraća sa pijace bi govorili: ‘Koliko je samo ovaj čovjek nakupovao namirnica.’ On sam od tog svog tereta nema nikakve koristi, osim onoga što ljudi govore. Kada bi to htio prodati, ne bi našao nijednog kupca.

Tako je i s onim koji radi nešto da bi stekao popularnost: nikakve koristi nema od njegovih djela, osim onog što će ljudi pričati, a nikakve nagrade nema na ahiretu.

 

  • Odgajanje duše na ostavljanju bespotrebna govora, viška hrane i pića, bespotrebna miješanja i posjećivanja drugih.

U predaji Muhammeda b. Ka’ba spominje se da je jednom prilikom Allahov Poslanik s.a.v.s. dok je sjedio sa svojim ashabima, rekao: Prvi koji uđe na ova vrata jejedan od stanovnika dženneta! Na vratima se prvi pojavio ‘Abdullah b. Selam r.a.. Ashabi su, nakon toga, prišli Abdullahu b. Selamu r.a. i obavijestili ga o tome, a onda ga zamolili: Reci nam o svom djelu koje ti smatraš najboljim i za koje očekuješ Allahovu nagradu! On im je skromno odgovorio: Ja sam slab, ali ako za nešto očekujem Allahovu nagradu onda je to zbog toga što nikome ne mislim zlo i što izbjegavam ono što me se ne tiče!

 

  • Odgajanje duše na ibadetu, naročito: noćnom namazu, učenju Kur’ana, zikru, traženju oprosta i upućivanju dove Svevišnjem Allahu.

Većina nas iz opravdanih razloga ne može boraviti u itikafu, ali veliki broj nas može prisustvovati noćnim namazima koji će se održavati u našem džematu svake neparne noći ovog mjeseca počevši od subote, zbog toga vas pozivam da u što većem broju pristvujemo klanjanju ovog namaza, jer Poslanik a.s. kaže da je to najbolji namaz nakon farz namaza.

  • Pronalazak vremena za razmišljanje, što je teško naročito u vremenima iskušenja i smutnji.

Po meni ovo je i najveća korist itikafa. Većina nas je musliman zato što nam je babo, djed, pradjed bio musliman, pa eto i mi smo, ali mali broj je sjeo i razmislio o Allahu, o islamu i njegovim ljepotama. Zbog toga je Hasan el-Basri rekao: „Jedan sat razmišljanja bolji je od godinu dana dobrovoljnog namaza!“

  • Boravak u itikafu te podsjeća na tvoju samoću u kaburu koju će svako od nas da doživi.

Poslanik a.s. akže: „Mrtvoga prati troje. Dvoje se vraća, a jedno ostaje (uz njega). Prate ga njegova porodica, imetak i djela, pa se vraćaju njegova porodica i njegov imetak a (sa njim) ostaju njegova djela.“

  • Racionalno iskorištavanje vremena.

Hasan el-Basri r.a. je rekao: “O sine Ademov! Ti nisi ništa drugo do skup dana. Kada prođe jedan dan prođe i dio tebe.” Da li sebi možemo priuštiti da dio svojih tijela i svojih duša izgubimo i pošaljemo u džehennem trateći svoje vrijeme na besposlice i islamom zabranjene stvari.

  • Oživljavanje jednog od mnogobrojnih sunneta koje su ljudi zapostavili.

Ako neko od nas ove godine odluči biti u itikafu neka zna da je oživio sunnet Poslanika a.s., a za takve Poslanik a.s. kaže: „Ko oživi jedan od mojih sunneta, pa ga ljudi počnu primjenjivati, imaće nagradu kao oni koji po njemu rade bez imalo umanjenja“!

  • Ostavljanje ili barem umanjivanje grijeha.

Poslanik je za onoga koji boravi u itikafu rekao: „Taj se udaljio od grijeha i on ima nagradu poput onoga koji čini sve vrste dobrih dijela.“

Braćo, ovo su samo neke od koristi itikafa koje treba iskoristiti onaj ko je u mogućnosti boraviti u itikafu. Zbog toga džematski odbor ovog džemata poziva sve zainteresovane da se jave kako bi im organizovali boravak u itikafu.

Upućujemo molbu  dragome Bogu za kabul naših dobrih djela u ovome mubarek mjesecu, molimo ga za oprost naših grijeha i da nam ukaže na pravi put. AMIN!!!