Svijet snova

Piše: Enes ef. Habibović

Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog Poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.

Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, poslanike, knjige, Sudnji dan i Božije određenje.

Danas je 12. septembar  2014. gregorijanske godine, odnosno  17. Zul-ka’de 1435. hidžretske godine.

Braćo, Poslanik a.s. kaže: “Od poslanstva nije ostalo ništa osim radosnih vijesti”, a ashabi upitaše: ”A šta su to radosne vijesti?” Poslanik a.s. reče: ”Istiniti snovi.” (Buhari)

Poslanik a.s. je takođe rekao:”Istinit san je dobro koje dolazi od dobrog čovjeka i ono je četrdeset šesti dio poslanstva.” (Buharija)

Nakon ovih hadisa prisiljeni smo da postavimo sebi pitanje: Ako su snovi jedini dio poslanstva koji je ostavljen u svijetu danas, kako to da niko ne poučava tome? Kako to da ne poklanjamo pažnju na ovako važnu stvar? Pa san je dio poslanstva! I to onaj njegov posljednji dio! Poslanstvo je braćo tu među nama, ali mi o tome ništa ne znamo ili znamo sasvim malo. Zbog toga je cilj današnje hutbe da se, barem malo, upoznamo sa posljednjim djelom poslanstva, da se upoznamo sa svjetom snova.

Šta je to san?

وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَىٰ أَجَلٌ مُّسَمًّى

San je braćo jedan vid smrti, jer Uzvišeni Allah dž.š. kaže: “On je taj koji vas noću umrtvljuje, a zna šta ste po danu radili, potom vas budi dok smrtni čas ne dođe.” (El-En’am, 60.)

Zbog toga što je san smrt, mi ujutro kada ustanemo i vidimo da smo živi, kažemo El-Hamdulillah – hvala Allahu. Hvala onome koji nas je oživio nakon što nas je bio usrmtio, jer mnogi ovaj dan nisu dočekali kao živi.

Braćo, snovi zauzimaju veliko mjesto u islamu. Snovi su jedna od blagodati koje nam je Allah dž.š. dao, jer preko sna nam može biti preneseno direktno znanje od Allaha dž.š. posredstvom meleka koji se zove Sidikun. Kaže El-Makdisi: “Prije Poslanika Muhammeda a.s. nije postojala nauka kojoj su se ljudi više posvećivali od tumačenja snova.” Ali bez obzira koliko snovi bili važni mi im ne smijemo pridavati toliku pažnju, da bi izašli iz okvira dozvoljenog.

Sada će vjerovatno vjerovatno neko pomisliti, a kada ćemo prijeći granicu dozvoljenog, što se tiče snova?

Odgovor na ovo pitanje je sljedeći: Granicu dozvoljenog ćemo prijeći onog trenutka kada snove počenemo smatrati izvorom šerijatskih propisa.

Imam Šatibi je rekao: ”Neki ljudi govore: ‘Vidio sam Allahovog Poslanika a.s. u snu i rekao mi je to i to’, pa on uradi ono što mu je rečeno, odstupajući tako od postojećih šerijatskih granica, što je svakako neispravno. To je zato što se snovi običnih ljudi u šerijatu ne mogu uzeti kao dokaz za bilo koju stvar, za razliku od poslaničkih snova (koji su sastavni dio objave)…” Zbog toga draga braćo kada čujete neke ljude koji sebe nazivaju šejhovima i koji kažu da su usnili neki novi propis, ili da su osloođeni određenog propisa, znajte da su to lašci.

Kaže Ibn Kutejbe: “Nema komplikovanije, teže i zamršenije nauke kojoj se ljudi posvećuju od tumačenja snova.”

Braćo, ne postoji niti jedan univerzitet! Ne postoji niti jedan profesor koji bi nekoga, koga Bog nije nadario, naučili tumačiti snove!

Težina tumačenja snova proizilazi braćo iz toga što je to dar od Allaha, kojeg On daje kome On hoće. To je dar ili ga imaš ili ga nemaš.

Braćo, ovo što ćemo mi danas čuti o snovima jeste kap iz neiscrpnog mora o tumačenju snova, čija su čuda bezbrojna.

 

Koliko su snovi čudni najbolje nam dokazuje sljedeći događaj:

Priča se da su neki ljudi putovali lađom, tako da nisu 7-8 dana ništa jeli, pa je jedan od njih usnio da ga je neko nahranio mlijekom i on je ustao i rekao ljudima:”Ja sam sit.” Na to su mu prisutni rekli: “Tako ti Allaha povrati da vidmo.” Pa je on povratio mlijeko.

Ovo se braćo toliko puta dešavalo i toliko je sličnih priča na ovu temu da je van razumno to poricati.

 

Braćo, snovi se dijele u tri vrste:

  1. Radosna vijest. Ovaj san dolazi čovjeku od Allaha i on je istinit, da istinitiji ne može biti. Imam Ibn Kajjim je rekao: ”Onaj ko želi da njegovi snovi budu istiniti, mora uraditi sljedeće: biti iskren, jesti halal hranu, mora strogo izvršavati naredbe, a kloniti se zabrana, treba leći pod abdestom, okrenuti se prema kibli, spominjati Allaha dok ga san ne savlada, u tom slučaju njegov san će biti istinit, a najistinitiji snovi su oni koji se usniju pred samu zoru, jer je to period kada se na zemaljsko nebo spušta naš Gospodar, približi se milost i oprost, smire se šejtani, dok je ovome suprotan san koji se usnije u jacijsko vrijeme, kada se podižu šejtani i šire šejtanske duše.”

Braćo, san svih snova jeste da usnijemo Poslanika a.s. Ali braćo Poslanika ne može usniti svako, njega mogu usniti samo dobri Allahovi robovi. Ali kod nas je danas veliki broj “dobrih”, jer često možemo čuti od ljudi kako su sanjali Poslanika, ashabe i slično. Kako ćeš jado jadni sanjati Poslanika, a kalnjaš samo od džume do džume, ili ako si malo bolji klanjaš i akašam uoči ponedjeljka i petka! Kako ćeš sanjati Poslanika, a postiš samo prvi i posljednji dan ramzana! Zato braćo kada neko kaže da je usnio Poslanika, pogledajte u njegova djela i sve će vam biti jasno.

 

  1. Košmar. To je san u kome se šejtan poigrava sa čovjekom. U vrijeme Poslanika a.s. je jedan čovjek usnio da mu je neko osjekao glavu. Glava je zatim pala na zemlju, pa ju je čovjek podigao i vratio na njeno mjesto. Pa mu je Poslanik a.s. rekao da kada se šejtan sa nekim poigrava u snu da se to ne priča. Zato braćo, kada usnijete nešto ružno šutite i ne pričajte to nikome, jer sve dok je san u tebi, ne zna ga niko, dobro je, neće se ništa desiti, ali onda kada izađe iz tebe bit će onako kako ga je neko protumačio, bez obzira ko on bio i kako ga protumačio. Ovo zaključujemo na osnovu Poslanikovih riječi: “San biva onako kako se protumači, i primjer sna je kao primjer čovjeka koji je podigao svoju nogu i čeka kada će je spustiti, tako kada neko od vas usnije neki san, neka ga ne priča osim učenjaku i savjetniku.” (Imam Hakim)

Braćo, ako bi vam neko ispričao san, ružan ili lijep, vi ga protumačite na najljepši način, jer se san ostvaruje onako kako se tumači.

Allahov Poslanik a.s. je rekao: ”Onaj ko usnije ono što prezire, neka pljucne tri puta na lijevu stranu, neka prouči euzu billahi mine-š-šejtanir-radžim tri puta i neka se prevrne na suprotnu stranu od one na kojoj je spavao.”

 

  1. San u kome čovjek sanja ono o čemu je razmišljao dok je bio budan.

Braćo, od problema koji se tiču ove tamatike jeste da čovjek izmisli san.  Allahov Poslanik a.s. je rekao: ”Onaj ko ispriča ono što nije vidio u snu, na Sudnjem danu će mu biti naređeno da sveže dvije dlake, što neće moći uraditi….”

Zbog čega je braćo, opasno izmišljati snove postoji više razloga, a oni su:

  • Jer je to najvća laž koju čovjek može izgovoriti. Veća i od laži prema komšiji, i prema djetetu, i prema šefu i prema bilo kome. To je laž braćo na Allaha. Snovi su od Allaha, a mi onda lažemo da nam je Allah nešto poslao, a ustavri nije.
  • Drugi razlog je taj što čovjek, čak i ako izmisli san, i ako taj san bude ružan, on će se ostvariti ostvariti.

Jedan od velikih problema snova jeste da neko tumači san putem sanovnika. Braćo, znajte da je tumačenje snova putem sanovnika haram. Znajte da se jedan te isti san može protumačiti na desetine načina. Pa zbog čega si ti brate izabrao onda 1. a nisi 10. tumačenje.

Poslušajte jedan primjer istog sna, a različitog tumačenja:  Spominje se da je Ibn Sirinu r.a. došao neki čovjek i kazao: „Usnio sam kako učim ezan!“, pa mu je rekao: „Obavit ćeš hadždž!“ Nakon malo vremena došao mu je drugi čovjek, a on je i dalje bio na istom tom skupu, pa mu je rekao: „Usnio sam kako učim ezan!“ Rekao mu je: „ Nešto ćeš ukrasti, pa će ti se ruka odsjeći!“ Poslije su ga njegovi prijatelji upitali: „Kako to, jedan te isti san, a različito si ga protumačio?“ On im reče: „ Primjetio sam da je prvi neki dobar čovjek, pa sam se sjetio riječi Uzvišenog: „I oglasi ljudima hadždž!“ (El-Hadždž, 27) Drugi je bio zao čovjek, pa sam se sjetio riječi Uzvišenog: „…pa jedan glasnik stade uzvikivati: “O karavano, vi ste, doista, kradljivci!“ (Jusuf, 70)“

Usniti braćo toplu vodu nije isto ljeti ili zimi, jer zimi topla voda označava hajr, bereket, a ljeti nije dobro. Još jedan primjer je kada čovjek usnije miša. Miš braćo označava ženu griješnicu, a ako usnije puno miševa onda je to nafaka, bereket u kući. Ovakvih primjera braćo ima bezbroj.

 

Završit ću ovu hutbu sa konstatacijom da su snovi veličanstvena oblast! Mogu biti Allahova milost i radost muslimanu, te uticati na njegovu uputu ili upozorenje na nemile događaje koji se mogu desiti! Neophodno je da se prema njima ophodimo u skladu ispravnih šerijatskih smjernica, baš onako kako su se prema njima ophodili Poslanik a.s. i njegovi ashabi. Ako se učini greška pri njihovom tumačenju, ili u ophođenju prema njima, to će biti velikim razlogom za iskušenja i nevolje!

Od Allaha molimo spas!