O vjernici, kad hoćete molitvu obaviti…

Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.w.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.

Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.

Danas je 16. avgust 2019.  gregorijanske godine, odnosno 15. zul-hidždže 1440. hidžretske godine.

Allah dž.š. kaže:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

„O vjernici, kad hoćete molitvu obaviti, lica svoja i ruke svoje do iza lakata operite – a dio glava svojih potarite – i noge svoje do iza članaka; a ako ste džunubi, onda se okupajte; a ako ste bolesni ili na putu ili ako ste izvršili prirodnu potrebu ili ako ste se sastajali sa ženama, a ne nađete vode, onda rukama svojim čistu zemlju dotaknite i njima preko lica svojih i ruku svojih pređite. Allah ne želi da vam pričini poteškoće, već želi da vas učini čistim i da vam blagodat Svoju upotpuni, da biste bili zahvalni.“ (El-Maide, 6.) 

U tridesetom kur’anskom pozivu vjernicima Allah dž.š. nam želi ukazati na propise uzimanja abdesta, tejemuma i gusula. Ali pošto smo već obrađivali tejemum i gusul u dvadeset prvom kur’anskom pozivu vjernicima danas ćemo se fokusirati samo na abdest.

Jezičko značenje riječi abdest ili kako se to na rapskom jeziku kaže vudu’ oznčava blistavost i ljepotu, dok je terminološko značenje riječi abdest pranje i potiranje određenih dijelova tijela.

Kortisti abdesta su i ovodunjalučke i ahiretske, pa tako Božiji Poslanik a.s. kaže: „Moji sljedbenici će biti pozivani na Sudnjem danu sa bijelim biljezima na čelu i nogama od tragova abdesta. Pa ko od vas može da proširi te biljege neka to učini (tj. kada uzima abdest neka opere što veći dio površine tijela).“

Postoje tri vrste abdesta:

  1. Farz, stroga obaveza, je uzeti abdest kada želimo klanjati namaz, kada želimo učiniti sedždu i tilavet i radi uzimanja Kur’ana.
  2. Vadžib, obavezno, je uezti abdest radi obilaska oko Kabe.
  3. Sunnet, bit ćemo nagrađeni, ako uzmemo abdest pred spavanje, ako uzmemo abdest na abdest, ako uzmemo novi abdest za svaki namaz, nakon što smo učinili grijeh, nakon nošenja mrtvaca itd.

Kada bi sada pitao ko zna uzeti abdest vjherovatno, vjerovatno bi svi rekli da znamo. Ali da je neko posmtrao naše današnje uzimanje abdesta za današnju džuma namaz, vjerovatno bi mogli doći do zaključka da je veliki broj nas danas ovdje bez abdesta.

Prije nego što krenemo uzimati abdest potrebno je da skinemo sve što bi moglo spriječiti vodu da dođe do tijela (prsten, lak za nokte, vosak, tijesto i sl.) inače naš abdest neće biti ispravan. Lijepo bi bilo da se prije uzimanja abdesta okrenemo prema kibli i da odvrnemo vodu tek onoliko koliko je dovljno da uzmemo abdest, ni previše da rasipamo, ni premalo pa da nemožemo lijepo uzeti abdest. Nakon toga proučit ćemo Bimilu, jer Poslanik a.s. kaže: „Nema namaza onaj koji je bez abdesta, a nema abdesta onaj koji nije spomenuo Allahovo ime za vrijeme njegova uzimanja.“ Kada smo proučili Bismilu počinjemo sa pranjem određenih dijelova tijela i to određenim redoslijedom. Prvo peremo tri puta ruke do iznad šaka, pa onda peremo usta tri puta, ako smo u mogućnosti bilo bi lijepo oprati usta četkicom, jer Poslanik kaže: „Da neću opteretiti svoje sljedbenike naredio bih im korištenje misvaka (četkice za zube) kod svakog abdesta.“ Zatim peremo nos lijevom rukom tri puta, tako što ćemo ušmrknuti i išmrknuti vodu. Dužni smo temeljno oprati usta i nos, osim ako smo postači. Poslije pranja nosa na red dolazi umivanje ili pranje lica. Obavezni smo oprati odakle je kosa nikla do ispod brade, od uha do uha. A ne kao što neki od nas rade uzmu malo vode pljuhnu po nosu i očima i misle da su uzeli abdest. E da znate od takvog abdesta nema ništa, kao ni od onoga u kojem nisu oprane ruke sa svih strana do iza lakata i onog u kome ne operemo pete nogu kao i između prstiju. Čovjek koji ima gustu bradu toliko da mu se koža ne vidi on neće prati bradu nego će samo mokrom rukom potrati vanjski dio brade. Nakon lica peremo tri puta ruke počevši od prstiju pa do iznad laktova. Nakon toga potiremo mokrom lice prednji dio glave, a lijepo bi bilo cijelu glavu. A onda bez ponovnog uzimnaj nove količine vode peremo uši vanjski i unutrašnji dio ušiju, i to u jednom potezu sa potiranjem glave, jer od Ibn Abbasa se prenosi da je Poslanik a.s. potirao glavu i uši odjednom. Lijepo je nakon ušiju potrati i vrat, ali ne i grkljan, jer se prenosi hadis u kome se kaže: „Ko abdesti pa potare vrat sačuvao se okova na Sudnjem danu.“  I na kraju peremo noge do iza članaka, posebno obraćajući pažnju na pranje peta i između prstiju. Jedne prilike ashbai su uzimali abdest pred Poslanikom a.s. pa su prali noge ali samo onako malo s vrha i po sredini, kao što neki i od nas rade, pa je Poslanik a.s. na to rekao: „Teško petama od džehennema! Temeljito uzimajte abdest!“ Kada završimo sa uzimanjem abdesta proučit ćemo kakao se to u hadisu kaže: „Ešhedu en la ilahe illellah vahdehu la šerike leh. Ve ešhedu enne Muhammeden abdushu ve resuluhu. Allahummedž’alni minet tevvabine ve minel mutetahhirin.“ Kaže Poslanik a.s. ko ovo prouči nakon uzimanja abdesta otvaraju mu se osmera vrata dženneta da uđe na koja hoće.

Osoba koja zbog zdrvsvenih razloga ne može oprati određene dijelo tijela, učinit će mesh po tom dijelu, ali ako i to ne može onda će preskočiti.

Često ćemo čuti od našeg naroda  kako kaže nakon što smo se ogledali, osjekli nokte, ili nešto slično eto izgubio si abdest. Zapamtimo abdest će pokvariti samo četiri stvari i ništa više od toga:

  1. Izlazak bilo čega na dva prirodna tjelesna otvora, analni otvor i spolni organ.
  2. Izlazak nečistoće na ostalim dijelovima tijela, kao što su krv, gnoj, sukrvica, povraćanje punim ustima isl.
  3. Abdest će pokvariti ako čvrsto zaspimo, a zadnjica spavača nije čvrsto na zemlji ili se onesvijestimo ili poludimo.
  4. Glasno smijanje u namazu, a glasno je da nas može čuti onaj što je pored nas.

Abdest neće pokvariti dodirivanje spolnog organa  i dodirivanje žene, osim ako je to sa strašću.  Ono što ne bi trebali raditi prilikom uzimanja abdesta jeste pričati i tražiti da nam neko pomogne pri uzimanju abdesta, osim ako je to neophodno.

Od Ebu Umamea r.a. prenosi se da je Poslanik a.s. rekao:“Koji god čovjek abdesti s namjerom da klanja, pa opere ruke s tih ruku počnu spadati grijesi s prvom kapi vode, kada ispere usta i nos sa jezika i usana spadaju grijesi s prvom kapi vode, kada umije lice s njegovih ušiju i očiju počnu spadati grijesi s prvom kapi vode, kada opere ruke do iza lakata i noge do iza članaka on će biti čist i spašen od grijeha kao da je tek rođen“. Pa je dodao Allahov Poslanik a.s.:’Ako takav ode da obavi namaz, Allah će mu dati veći stepen u džennetu, a izvan namaza bit će zaštićen od grijeha.’“

Allahu oprosti nam naše grijehe smisluj nam se i uvedi nas u džennet. AMIN!!!